Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 28. vasárnap Kamilla
Nyitókép: Pixabay

Már az autók felét korlátozhatják szmogriadó idején

Várhatóan októbertől az Euro 5-ös dízelüzemű gépjárművek forgalmát is korlátoznák szmogriadó esetén Budapesten, erről dönthet a Fővárosi Közgyűlés. Karner Miklós autós szakújságíró szerint a dízelautók egyre nagyobb részét korlátozhatják a szmogriadó esetén.

Ősztől korlátozhatják szmogriadó esetén a súlyosan környezetszennyező autók közlekedését Budapesten. Karner Miklós autós szakújságíró emlékeztetett: 2018 októberében az Euro 3-as dízelautókat már kitiltották a fővárosból szmogriadókor. Korábban a gépjárműpark csupán egyharmada volt érintett, az intézkedés után ez az arány 40 százalékra emelkedett. Az idén októberre várható szabálymódosítás pedig már az autók 52 százalékát érintheti – hívta fel a figyelmet Karner Miklós, hozzátéve: ez

a Budapesten közlekedő autók akár 70-80 százalékát is jelentheti.

Azért is tarthatják indokoltnak a korlátozást, mert a riasztási fokozatban korlátozott autók száma kevesebbé vált, mint az állomány fele. Az Európai Bizottság pedig az Európai Bírósághoz fordult, mivel a PM10-es légszennyező mennyisége túl magas a budapesti levegőben – tájékoztatott a szakújságíró. Ha már elindult az eljárás, legalább láthassák, hogy a közgyűlést mindent megtesz a helyzet javítása érdekében.

Az intézkedés után már a 4-5 éves autók is beleeshetnek a korlátozott kategóriába

– hangsúlyozta Karner Miklós.

A szakértő hozzátette: az elmúlt évtizedben nem volt még olyan esztendő, amikor ne lett volna szükség a korlátozásra. Mint mondta: tájékoztatási és riasztási fokozat létezik, utóbbiban vezetik be a korlátozást is. Az ellenőrzést kamerákkal és rendőrségi megállításokkal végzik, aki megszegi a szabályt, több tízezer forintos bírságra számíthat.

Szerdán asztalra kerül a javaslat

A Világgazadság közben azt írja, aligha fogja befolyásolni az autópiacot a néhány évente egyszer-egyszer kihirdetett, pár napon át életben lévő szmogriadó jelentette korlátozás.

A mintegy 3,7 milliós magyar gépjárműállományból 400 ezer olyan autó fut az utakon, amelynek Euro 5-ös motorja van. Ennek megközelítőleg a fele dízelüzemű, vagyis a teljes hazai autópark 5 százaléka – mondta a lapnak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke.

Az Euro 5-ös szabvány a 2009–2014 közötti időszakban volt érvényben, a dízelekre vonatkozó károsanyag-kibocsátási adat ez esetben 0,18 gramm nitrogén-oxid (rákkeltő elem), 0,005 gramm szálló por és 0,5 gramm szén-monoxid kilométerenként.

A Fővárosi Közgyűlés asztalára a szerdai ülésen kerül az ősztől bevezetni kívánt rendelkezés.

A Fővárosi Közgyűlés mai ülésén a szmogrendelet módosításával tovább korlátozhatja a szmogriadó idején használható gépjárművek körét, valamint több mint hétmilliárd forintot biztosíthat arra, hogy a fővárosi önkormányzat megszerezze a Rác fürdő tulajdonjogát.

Az ülésen még

A képviselők az ülésen dönthetnek arról is, hogy több mint hétmilliárd forintot biztosítsanak a Rác fürdő és hotel megszerzésére. A Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes által jegyzett előterjesztés elfogadásával arra utasítanák a REK Rác Fürdő Eszközkezelő Kft. ügyvezetőjét, hogy a fürdő és hotel felszámoló általi értékesítése során a teljes ingatlanegyüttes tulajdonjogának megszerzése érdekében 7 401 409 forint összeghatárig ajánlatot tegyen. Ezért a fővárosi önkormányzat százszázalékos tulajdonában lévő kft.-nek 7,5 milliárd forint kamatmentes tagi kölcsönt nyújtanának.

A testület várhatóan hetven előterjesztést tárgyal majd meg, a többi mellett elfogadhatják a budapesti mobilitási tervet, azaz a közlekedésfejlesztési stratégiát, dönthetnek fővárosi EuroVelo kerékpáros útvonalak fejlesztéséről, valamint a XIII. kerületi Szent István parkba tervezett, az államalapító királyt ábrázoló szobor elhelyezéséről is.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×