Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás

Ősszel kezdődik a veronai busztragédia perének tárgyalása

A Veronában ősszel kezdődő per első mozzanata – a magyar jogrendhez hasonlóan – az előkészítő ülés lesz.

A magyar jogrendhez hasonló – az olasz jogrendben is ismert – per­előkészítő üléssel kezdődik ősszel a veronai busztragédia tárgyalása Olaszországban. A bíróság eldönti, befogadja-e az államügyészség tömegszerencsétlenség okozására vonatkozó vádját a magyar buszsofőr és öt olasz autó­pálya-mérnök ellen. Az előkészítő szakban a vádlottaknak lehetőségük van a beismerésre, ekkor tárgyalás nélkül egyharmaddal csökkentett büntetést kapnak - írja a Magyar Idők.

Az olasz törvények legfeljebb 18 év szabadságvesztéssel büntetik a tömegszerencsétlenség okozását, nincs megkülönböztetés, hogy az mennyi halálos áldozatot követelt, míg a magyar jogrendben ismert a halálos tömegszerencsétlenség fogalma.

A 2017. január 20-án éjfél előtt az olasz A4-es sztrádán történt magyar busztragédia miatt a helyszínen tizenheten, többségé­ben 14 és 18 év közötti diákok vesztették életüket, egy súlyos égési sérült a budapesti Honvédkórházban hunyt el.

A veronai államügyész hat ember ellen emelt vádat, köztük Varga János buszvezető, Alberto Brentegani, az A4 Brescia–Padova sztrádaszakasz mérnöke, Giovanni Luigi Da Rios, az A4-es sztráda központi szakaszának és a biztonsági elemeinek építését irányító műszaki hivatal vezetője, valamint Michele De Giesi, Maria Pia Guli és Enzo Samarelli ellen, akik az A4-es sztráda, így a biztonsági korlátok tesztelését is végezték 1993-ban az Anas nevű cég munkatársaiként.

A Veronában ősszel kezdődő per első mozzanata – a magyar jogrendhez hasonlóan – az előkészítő ülés lesz, tudta meg a Magyar Idők Borbély Zoltán közlekedési és biztosítási szakjogásztól.

A bíróság első lépésként eldönti, hogy befogad­ja-e az államügyészség vádját, megalapozottnak és jogszerűnek találja-e a tömegszerencsétlenség vádját a hat vádlott esetében. Amennyiben – várha­tóan – befogadja, megkérdezi a vádlottakat, hogy bűnösnek érzik-e magukat, és beismerik-e a vádban szereplő bűncselekmény elkövetését vagy sem.

Beismerés esetén az olasz törvények értelmében egyharmaddal csökkentett büntetést, maximum 12 év szabadságvesztést ró ki rájuk a bíróság, tárgyalás nélkül. Ha tagadják a vádat, lefolytatják a pert, ami számos szakértő meghallgatása miatt hónapokat vehet igénybe, és az első ítélet meghozatalára várhatóan csak 2019-ben kerülhet sor.

Az olasz hatóságok eljárásától függetlenül a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) továbbra is halálos tömegszerencsétlenséget okozó, foglalkozás köré­ben elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétségének gyanúja miatt folytat nyomozást ismeretlen tettes ellen. Az eljárás érdekeire tekintettel a rendőrség nem ad bővebb tájékoztatást.

A lap úgy tudja, a nyomozók még mindig a szakértői véleményekre várnak, amelyek arra adhatnak választ, hogy a tragédia részesévé vált autóbusz pót-üzemanyagtartálya milyen szerepet játszott a történtekben,

annak beszerelésével valaki elkövetett-e foglalkozás körében gondatlan veszélyeztetést, ami halálos tömegszerencsétlenséghez vezetett.

Gyanúsításra csak azután kerülhet sor – ha egyáltalán sor kerül –, hogy a szakértők kimondják: a póttartály egyértelműen hozzájárult a tragédiához. Egyes olaszországi hírek szerint a póttartály az ütközéssel ellentétes oldalon volt, a közvetlen tűzvész kitöréséhez nem járult hozzá.

A magyar jogszabályok július 20-ig nem rendelkeztek a járművek pót-üzemanyagtartályairól, akkor azonban bekerült a büntető törvénykönyvbe a veronai buszbaleset nyomán megalkotott módosítás.

Eszerint egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő az, aki olyan járművel vagy különleges személyszállító szolgáltatást nyújtó járművel vesz részt a közúti közlekedésben, amelyet engedély nélkül vagy az engedélytől eltérően alakítottak át.

Két évig terjedő szabadságvesztés a büntetés, ha a bűncselekményt iskolabusszal vagy különleges igényű – így különösen mozgásában korlátozott, idős vagy beteg – személyek szállítására szolgáló közúti járművel követik el. Aki engedély nélkül ilyen átalakítást végez vagy végeztet, elzárással büntetendő.

A jogszabály-módosítás azt jelzi, hogy a tragédiában részt vevő autóbusz átalakítása nem hivatalosan történt, de jogszabály hiányában ez nem büntethető.

Címlapról ajánljuk

Porschék tömkelege mondta be az unalmast Oroszországban

Több száz Porschéról van szó, ami nagyon kellemetlen helyzetbe hozta az orosz forgalmazókat. Bizonyos sufnituning módszerekkel sikerült ugyan egyeseknek életet lehelniük az autójukba, azonban ezek csak ideiglenes megoldások.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×