Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós

Kevesen vizsgálják a sofőrök álomittasságát

A háziorvosok kevesebb mint fele végzi el az alvászavar szűrővizsgálatát a jogosítványok megújításakor – írja a Magyar Idők.

Szakértők szerint csaknem kétszer nagyobb a kóros aluszékonyság, mint az alkoholos befolyásoltság miatti baleseti kockázat, és nagy a valószínűsége, hogy ez, vagy ritmuszavar okozta ájulás vezetett a veronai busztragédiához.

Egy európai uniós előírással összhangban 2015 áprilisa óta Magyarországon is jogszabály rendelkezik az alvászavar kötelező szűréséről azoknál a sofőröknél, akiknél felmerül a problémát leggyakrabban okozó alvási apnoe (alvás közbeni légzésleállás) gyanúja. Egy 119 háziorvos bevonásával végzett friss felmérés szerint azonban csupán a praxisok 39 százalékában végzik el rutinszerűen az alvászavar szűrővizsgálatát a jogosítványuk megújítása miatt orvosi vizsgálatra jelentkezőknél.

Torzsa Péter, a Magyar Alvásdiagnosztikai és Terápiás Társaság háziorvosi munkacsoportjának tagja, a Semmelweis Egyetem Családorvosi Tanszékének docense a lapnak elmondta, hogy a családorvosok 15 százaléka saját bevallása szerint egyáltalán nem, 46 százaléka pedig csak a rizikófaktorral rendelkező - például elhízott, magas vérnyomásos - pácienseknél kerít erre sort.

A docens szerint a kóros aluszékonyságban szenvedők ugyanolyan veszélyesek, mintha alkoholos befolyásoltság alatt állnának. Torzsa Péter eddig legalább két tucat ilyen pácienst kiszűrt, ami nem jelenti azt, hogy ők nem vezethetnek, csak azt, hogy vállalniuk kell a kezelést, illetve az időszakos kontrollt.

A kezelés lehet műtét, a légutak átjárhatóságát segítő protézis, illetve az úgynevezett folyamatos pozitív nyomású légsínterápia – közölte Benedek Pálma, az alvástársaság vezetőségi tagja.

Korábban a Magyar Alvásdiagnosztikai és Terápiás Társaság elnöke azt mondta: a hivatásos sofőrök 20 százalékát érinti az alvászavar.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Az elmúlt néhány év megkérdőjelezhetetlenné tette, hogy az Európai Unió geopolitikai visszaerősödéséhez elengedhetetlenné vált egy új védelmi ipar felhúzása és a versenyképességi szempontok előtérbe helyezése. Ez a két téma több ponton kapcsolódik az uniós stratégiában, de egyik sem megvalósítható az ezekhez szükséges kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés nélkül. Kína az elmúlt évtizedek alatt úgy helyezkedett, hogy ezeknek a kitermelése és feldolgozása is rajta keresztül történjen, így a bármikor újraélesíthető vámháború árnyékában az EU-nak olyan stratégiát kell kidolgoznia, amely rövid távon biztosítja a készleteket, és fokozatosan eléri, hogy egy ország se legyen képes önkényesen zsarolni az EU-t, valamilyen függősége miatt. Az Európai Bizottság ezért olyan tervvel állt elő, amely új beszállítókkal és a beszerzési rendszer kézbevételével kívánja megelőzni a sokszor napi működést is fenyegető készlethiányt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 6. 14:02
×
×
×
×