eur:
392.44
usd:
362.52
bux:
71937.14
2024. július 8. hétfő Ellák
Ikarus autóbuszok Hegymagas és Szigliget között a tapolcai nemzetközi márkatalálkozón 2018. május 12-én.
Nyitókép: MTI Fotó: Máthé Zoltán

Meghalt az Ikarusok tervezője

Finta László Munkácsy Mihály-díjas formatervező 84 évesen hunyt el. Ő álmodta meg az Ikarus klasszikus 200-as sorozatát is.

Július elsején, 84 éves korában elhunyt Finta László, Munkácsy Mihály-díjas tervező, aki az Ikarus-buszok legendás 200-as sorozatának megálmodója volt.

Ez a sorozat a mai napig a világ legnagyobb darabszámban eladott autóbusztípusa.

Finta László 1934. január 3-án született Pomázon. Tanulmányait a Népszínház utcai gépipari technikumban végezte, és 1954-ben kitűnő eredménnyel fejezte be. Egyetemre is jelentkezett, kérelmét azonban a család jó anyagi helyzete miatt elutasították – írta a vezess.hu a Wikipédia alapján.

Finta 1956-os leszerelésekor felvételizett az Ikarus autóbuszgyárhoz. Hirmann Antal akkori főmérnök a következő szavakkal írta meg elbírálását: “Felvételét javaslom! Képessége és kedve szerint reményt nyújt arra, hogy elsőrendű karosszéria-szerkesztő lesz.”

A legendás szakember első feladata az Ikarus 60B jelű autóbusz megrajzolása volt.

Munkáját sok dicséret érte, és a jármű alapjait használva alakították ki a későbbi Ikarus 620-as típust. Első igazi, tervezői munkája az Ikarus 303-as típuson zajlott, amelyet olyan mérnökök társaságában öntött formába, mint Oszetzky Károly vagy Michelberger Pál. Finta László emellett részt vett az Ikarus 55 és 66-os típusok tervezésében is, azonban ezeknél a modelleknél még az idősebb Schmiedt Kázmér akarata érvényesült Finta úgynevezett, “nagy ablakos” törekvéseivel szemben.

A hatvanas években részt vett az Ikarus 550-es kísérleti autóbusz megtervezésében. Ekkori törekvései már érvényesülni tudtak az Ikarus 180-as modellen, valamint annak testvértípusain. Az áttörést azonban vitathatatlanul az 1967-es év hozta el Finta számára, amikor bemutatták az általa formatervezett Ikarus 250-es modelt, a 200-as család első tagját. Finta a legfontosabb innovációnak az általa javasolt kocsitestet tartotta, amellyel jelentősen növelhető volt az utastér. A jármű több nemzetközi versenyen is rangos elismeréseket nyert.

Címlapról ajánljuk

„Egyszer belehalok” – vallott a milliomos embercsempész

„Felkészültem a halálra” – mondta az Európában tevékenykedő egyik embercsempész, aki tavaly egymillió eurót keresett. A magát csak Taha néven említő férfi a Sky News-nak nyilatkozott a jövedelmező üzletről, amelyben rivális bandák fenyegetik egymást.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.08. hétfő, 18:00
Lakatos Júlia
a Méltányosság Politikaelemző Központ stratégiai igazgatója
Bizonytalanság a tőzsdéken, iránymutatásra várnak a befektetők

Bizonytalanság a tőzsdéken, iránymutatásra várnak a befektetők

Eséssel indították a hetet az ázsiai tőzsdék, ami az európai kereskedés hangulatán is meglátszódhat majd a mai piacnyitáskor. Reagálhatnak ma a piacok a magas részvétellel lezajlott francia nemzetgyűlési választások második fordulójára, ahol meglepetésszerű eredmény született: bár szinte minden felmérés a Marine Le Pen-féle Nemzeti Tömörülés győzelmét jósolta, az exit pollok szerint a baloldali pártok összefogása, az Új Népfront szerezte meg a legtöbb mandátumot, második helyre pedig az Emmanuel Macron elnök mögötti centrista Együtt formáció futott be.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×