eur:
408.03
usd:
359.19
bux:
87271.91
2025. április 17. csütörtök Rudolf
Ikarus autóbuszok Hegymagas és Szigliget között a tapolcai nemzetközi márkatalálkozón 2018. május 12-én.
Nyitókép: MTI Fotó: Máthé Zoltán

Meghalt az Ikarusok tervezője

Finta László Munkácsy Mihály-díjas formatervező 84 évesen hunyt el. Ő álmodta meg az Ikarus klasszikus 200-as sorozatát is.

Július elsején, 84 éves korában elhunyt Finta László, Munkácsy Mihály-díjas tervező, aki az Ikarus-buszok legendás 200-as sorozatának megálmodója volt.

Ez a sorozat a mai napig a világ legnagyobb darabszámban eladott autóbusztípusa.

Finta László 1934. január 3-án született Pomázon. Tanulmányait a Népszínház utcai gépipari technikumban végezte, és 1954-ben kitűnő eredménnyel fejezte be. Egyetemre is jelentkezett, kérelmét azonban a család jó anyagi helyzete miatt elutasították – írta a vezess.hu a Wikipédia alapján.

Finta 1956-os leszerelésekor felvételizett az Ikarus autóbuszgyárhoz. Hirmann Antal akkori főmérnök a következő szavakkal írta meg elbírálását: “Felvételét javaslom! Képessége és kedve szerint reményt nyújt arra, hogy elsőrendű karosszéria-szerkesztő lesz.”

A legendás szakember első feladata az Ikarus 60B jelű autóbusz megrajzolása volt.

Munkáját sok dicséret érte, és a jármű alapjait használva alakították ki a későbbi Ikarus 620-as típust. Első igazi, tervezői munkája az Ikarus 303-as típuson zajlott, amelyet olyan mérnökök társaságában öntött formába, mint Oszetzky Károly vagy Michelberger Pál. Finta László emellett részt vett az Ikarus 55 és 66-os típusok tervezésében is, azonban ezeknél a modelleknél még az idősebb Schmiedt Kázmér akarata érvényesült Finta úgynevezett, “nagy ablakos” törekvéseivel szemben.

A hatvanas években részt vett az Ikarus 550-es kísérleti autóbusz megtervezésében. Ekkori törekvései már érvényesülni tudtak az Ikarus 180-as modellen, valamint annak testvértípusain. Az áttörést azonban vitathatatlanul az 1967-es év hozta el Finta számára, amikor bemutatták az általa formatervezett Ikarus 250-es modelt, a 200-as család első tagját. Finta a legfontosabb innovációnak az általa javasolt kocsitestet tartotta, amellyel jelentősen növelhető volt az utastér. A jármű több nemzetközi versenyen is rangos elismeréseket nyert.

Címlapról ajánljuk
Mutatjuk, hogyan nem követi el az egyik legnagyobb sonkahibát

Mutatjuk, hogyan nem követi el az egyik legnagyobb sonkahibát

Füstölt, kötözött, vákuumcsomagolt, hagyományos vagy gyorspácolt - csak néhány szempont a teljesség igénye nélkül, mi mindent érdemes figyelembe venni a húsvéti sonka vásárlásakor. A csomagoláson feltüntetett információkat is tüzetesen el kell olvasni felhasználás előtt.

Hogyan lett egy Nyugaton tanult bankár Putyin amerikai nyitásának kulcsembere?

Húsvét előtt úgy tűnt, hogy hiába Donald Trump amerikai elnök igyekezete, nem jön össze a jelképes határidőre a 30 napos ukrajnai tűzszünet. Viszont a háttérben tovább folytatódott az amerikai–orosz enyhülés, amelynek egyik meghatározó alakjává lépett elő egy korábban szürke illetékes, Kirill Dmitrijev, az Orosz Külföldi Befektetési Alap vezetője.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.17. csütörtök, 18:00
Porogi András
történész, a Toldy Ferenc Gimnázium igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×