A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság és a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szervezésében megtartott katasztrófa-felszámolási és együttműködési gyakorlat forgatókönyve szerint Szegedtől nem messze, az M43-as autópálya rákóczitelepi lehajtójánál egy ammónia vizes oldatát szállító tartálykocsi a forgalmi helyzet miatt lassítani kényszerült, ekkor hátulról beleszaladt egy személykocsi. A tartály megsérült, a benne lévő veszélyes anyag szivárogni kezdett.
A kialakult torlódást későn vette észre egy arra közlekedő autóbusz sofőrje, így vészfékezésre kényszerült. A manőver miatt a jármű utasai közül többen megsérültek, és három, a busz mögött haladó autó is egymásba rohant.
Összesen harmincan megsérültek, közülük többen súlyosan - olvasható a Katasztrófavédelem honlapján.
A „balesethez” szegedi, makói (mindkét városból az autópályán történt balesetek műszaki mentéséhez rendelt úgynevezett pályaszer is), kisteleki szentesi és hódmezővásárhelyi hivatásos tűzoltók vonultak, a műveletirányítás a helyszínre riasztott a szomszédos Békés megyéből egy orosházi egységet, ezen kívül a Csongrád megyei katasztrófavédelmi műveleti szolgálatot és a mobil labort, valamint a megyeszékhely tűzoltóságának daruját, illetve a műszaki mentőbázis vegyi és műszaki mentő konténerét is. Természetesen a helyszínen voltak a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság, az Országos Mentőszolgálat, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Magyar Vöröskereszt illetékes szakemberei is.
A káresethez összesen ötven tűzoltó és több mentőegység érkezett, a forgalom irányítását és a beavatkozások biztonságos végrehajtását rendőrök segítették.
A tűzoltók azonnal megkezdték a műszaki mentéseket, több autóroncsból csak feszítővágó berendezés segítségével tudták kiszabadítani a sérülteket. Az egyik járműből a szélvédőt betörve, az ablakon át mentették az utasokat, ellátásukat a mentőszolgálat munkatársaival közösen kezdték meg a tűzoltók. A veszélyes anyagot szállító tartálykocsi körül a katasztrófavédelmi mobil labor szakemberei védőruházatban, légzőkészülékben azonnal megkezdték a szükséges méréseket. A sérültek megfelelő ellátása érdekében egy mentőhelikopter is érkezett, a légi jármű az autópálya Makó felé haladó oldalán szállt le, majd egy súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett embert szállított a szegedi klinikára.
A csaknem ötvennyolc kilométer hosszú M43-as sztráda az M5-östől a román határig, Csanádpalotáig tart. A gyorsforgalmi úton egész évben jelentős a személy- és teherforgalom, gyakoriak a különböző súlyosságú balesetek. A gyakorlat célja az volt, hogy a forgatókönyvben szereplő és ahhoz hasonló balesetekhez érkező tűzoltóegységek gyakorolják egyrészt azt, hogyan tudják minél gyorsabban megkezdeni az élet- és vagyonmentést, másrészt azt, hogyan tudnak a társzervekkel minél hatékonyabban együttműködni. Emellett fontos cél volt a taktikai ismeretek bővítése, a tervezhető mentési feladatok gyakorlása, valamint a felkészültség ellenőrzése.
A történéseket a helyszínen kísérte figyelemmel többek között Szatmári Imre tű. dandártábornok, Csongrád megyei katasztrófavédelmi igazgató és Fülep Zoltán tű. ezredes, a BM OKF tűzoltósági főosztályának vezetője, és jelen voltak a gyakorlatban résztvevő társszervek vezetői is.
A történethez hozzátartozik, hogy a gyakorlat végén több egységet is valódi eseményhez riasztottak:
Szegeden felhalmozott hulladék gyulladt meg, a nagyjából háromszáz négyzetméteren, három méter magasan felhalmozott szemét tüzét nyolc vízsugár segítségével fojtották el a rajok.