eur:
402.37
usd:
371.5
bux:
91415.63
2025. március 30. vasárnap Zalán
Ezért van orrfacsaró bűz az autópálya-pihenőkben

Ezért van orrfacsaró bűz az autópálya-pihenőkben

Hiába költenek évente 700 millió forintnál is többet a takarításra és a karbantartásra, a napi egy-kétszeri tisztítóműveletek mellett is áldatlan állapotok uralkodnak a sztrádák pihenőhelyeinek többségén.

Összesen 134 darab WC üzemel a magyar autópályák pihenőhelyein, az M7 (47 darab), az M3 (34) és az M1 (30) sztrádán a legtöbb. A mosdók és környezetük takarítására és karbantartására tavaly 723 millió forintot költött az Magyar Közút Zrt., idén ennél nagyobb,

777 millió forint a tervezett éves költségvetés.

A Vezess.hu kiszámolta, 15 900 forint jut egy-egy pihenőhelyre naponta. Ebben benne van a WC-k napi takarítása, szennyvízszippantása, a szennyvíztisztító berendezés üzemeltetése és karbantartása, a pihenők egész területén a szemétszedés, a sima és a szelektív hulladék elszállítása, valamint „az üzemeltetés egyéb költségei”. A Magyar Közút Zrt. tájékoztatása szerint összesen 45-50 fő dolgozik ezen a területen. Éves szinten 2000 munkaórát vesz igénybe a feladat ellátása.

Az ún. kis takarítást naponta egyszer kötelezően elvégzik a brigádok mindenhol,

de a forgalmasabb helyekre még egyszer visszatérnek adott napon. Minden egyes nap kiürítik a hulladéktárolókat, kicserélik a szemeteszacskókat, kézzel vegyszeres WC tisztítást végeznek, és pótolják a toalettpapírt, valamint az elhasznált kézmosó szereket. Havonta legalább egy alkalommal – a frekventált pihenőkben heti rendszerességgel – gőzborotvás nagytakarítást is végeznek a WC-kben.

A mosdók és környezetük ennek ellenére nagyon sokszor koszosak, gusztustalanok, erre az útkezelő azt mondta, "szélsőséges esetben előfordulhat, hogy a pihenőhely egyik napról a másikra szennyezett képet mutat, ha a napi takarítás elvégzése után az utazóközönség (például turistabusz érkezik) nem az elvárható normáknak megfelelően használja a pihenő illemhelyét". Szerintük a WC-nként körülbelül 30-40 perces munkát pár perc alatt tönkreteheti "egy felelőtlen használó, így a soron következők már más megoldást próbálnak találni szükségleteik elvégzésére..."

Napi szinten problémát jelentenek a Magyar Közút Zrt.-nek a felfeszített ajtók, megrongált zárak, letört tükrök és tartók, letépett információs matricák, ellopott tisztítószerek, kéztörlők, papírok, tönkretett csapok. IIgyekeznek lépést tartani a keletkező károk javításával, de az anyagi korlátokon túl egyre inkább kilátástalan feladatnak tűnik. 

Elvileg a WC-kben mindenütt megtalálható egy falra vagy ajtóra ragasztott telefonszám, amelyen éjjel-nappal várják a bejelentéseket, de

havonta mindössze néhányan panaszkodnak az állapotok miatt.

 A Magyar Közút Zrt. munkatársai a szemetelőkkel szemben már semmit nem tehetnek, nincs hatósági jogosultságuk fellépni ellenük. Most országos szinten vizsgálják az illemhelyek hatékonyabb üzemeltetésének lehetőségeit.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Rakonczay Gábor: az ember egóját helyre teszi a természet, ha akarja, ha nem

Rakonczay Gábor: az ember egóját helyre teszi a természet, ha akarja, ha nem

Életveszélyes helyzetekről, a hullámok nagyságáról, a pihenési lehetőségekről, a tervezett sodródásokról, a magával vitt élelmiszerekről, illetve a szükséges kalória- és alvásmennyiségről is beszélt Rakonczay Gábor extrém sportoló, az Atlanti-óceán átevezője az InfoRádió Aréna című műsorában. Arra is felelt, hogy mi választja el az építő egyedüllétet a pusztító, romboló magánytól, s hogy miért vitt magával olvasni könyveket az óceán közepére.

Szakíró: nincs már nagy árkülönbség, megéri elektromos autót venni

Folyamatosan nő a kereslet a villanyautók iránt Magyarországon, elsősorban a használtautó-import élénkült meg – mondta az InfoRádióban Antalóczy Tibor. A villanyautosok.hu főszerkesztője szerint a vállalati e-autó program főleg a kisteherautó-piacnak adott nagy lendületet, de más cégeknek is érdemes pályázniuk március végéig.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
Valódi támogatást adnak vagy függőségbe taszítanak? – Csendes forradalom zajlik a nemzetközi segélyezés terén

Valódi támogatást adnak vagy függőségbe taszítanak? – Csendes forradalom zajlik a nemzetközi segélyezés terén

A nemzetközi segélyezési rendszer már régóta válsággal küzd, működésével sem a donorok, sem a kedvezményezettek nem elégedettek. Miközben a donor országok azt tapasztalják, hogy a segélyek nem hozzák a várt tartós eredményeket, addig a kedvezményezettek sokszor függőségbe, segélycsapdába kerülnek. Emiatt a segélyezésről szóló szakirodalomban több évtizede gyökeret vert az aid exit koncepció, vagyis a segélyezés fokozatos kivezetése a humanitárius és sürgősségi segélyek kivételével. Kérdés, mennyire megvalósítható ez a koncepció.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. március 29. 20:10
×
×
×
×