eur:
401.37
usd:
365.71
bux:
73411.75
2024. október 5. szombat Aurél

Ékszerdobozként tündököl Budapest régi-új látnivalója - galéria

Befejeződött a zugligeti Lóvasút 150 évvel ezelőtt épült ikonikus végállomásának újjáépítése - közölte a Hegyvidéki Önkormányzat.

A műemléket eredeti állapotának megfelelően, de a mai kor követelményeihez igazítva építették újjá.

A svájci villa stílusú egykori villamosmegálló korhű helyreállításán és a díszítőelemek megmentésén mintegy 20 építész és szakági tervező dolgozott.

Az épület teljes műemléki felújítása, a pinceszint beépítése és egy új épületrész kialakítása a meglévő műemléki épület mögött a Zoboki Építésziroda tervei alapján 2016 decemberében indult el.

Pokorni Zoltán polgármester tájékoztatása szerint régóta tervezte a XII. kerület önkormányzata az egykori lóvasút-végállomás újjáépítését, de a jelentős költségek miatt a fejlesztés csak külső forrás bevonásával jöhetett szóba.

A Zugligeti út 64. alatt található, országos műemléki védelem alatt álló egykori lóvasútállomást így a Normafa rehabilitációjának részeként a magyar állam 600 millió forintos és az Európai Gazdasági Térség (EGT) Alap 300 millió forintos támogatásával újíttatta fel az önkormányzat, amely a fennmaradó részt állta a több mint egymilliárd forint összköltségvetésű fejlesztési projekthez.

A tervezéskor az épület minden meglévő szerkezeti és díszítő elemét felmérték, majd a kivitelezési szakaszban minden darabot egyenként vizsgáltak meg. A menthető elemek restaurálás, konzerválás után visszakerültek az eredeti helyükre, a súlyosan károsodott darabokból viszont azonos anyagból, azonos formában legyártva másolatot készítettek.

Az épület gyönyörűen megmunkált részeinek - kő járófelületek, a tető oromzatok gazdagon cizellált famunkái, díszesen faragott fa és kovácsoltvas korlátok - nagy része megmaradt,

őrizve a 19. század végi kézművesipar hagyományait.

A közlemény idézi Zoboki Gábor építészt, aki szerint az épület leglátványosabb része a két pavilon közti hajdani perontér és tetőszerkezete, amely az 1920-as majd 1940-es éveiben történt utólagos beépítés miatt teljesen "elveszett". Az egykori utasvárót a régi fényképek alapos tanulmányozásával és korabeli hasonló épületek szerkezeteinek elemzésével rekonstruálták úgy, hogy a korábban oldalról nyitott várakozó csarnokot a tervezők hatalmas üvegfalakkal zárták le. Így egyrészt a hajdani tér újra átélhetővé vált, másrészt az épület egyben látványos, használható belső teret is nyert. Az új tetőszerkezet egyedi mérnöki konstrukció, a megmaradt fedélszéket elemeire kellett szétszedni, majd alapos vizsgálat után újították fel a teljes szerkezetet.

A megújult épületbe költözik a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény,

továbbá időszaki kiállításoknak, a Normafa alsó kapujaként információs pontnak, valamint vendéglátóhelynek is biztosítanak helyet. A hegyoldalba vájt új épületrészt egyebek mellett multimédiás oktatóteremként, tudományos kutatóhelyként, filmvetítések és kisebb konferenciák helyszíneként lehet majd használni.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.07. hétfő, 18:00
Karácsony Gergely
Budapest főpolgármestere
Súlyos hibát követne el az EU, ha így mentené meg az autóiparát

Súlyos hibát követne el az EU, ha így mentené meg az autóiparát

Az Európai Unió úgy döntött, büntetővámokat vet ki a Kínából importált elektromos autókra, válaszul a versenytorzító kínai állami támogatásokra, amelyekkel a távol-keleti ország saját autóiparát erősítette az elmúlt években. Ez a lépés nem minden európai szereplőre hat egyformán, és fennáll annak a lehetősége, hogy megegyezés helyett kereskedelmi háború robban ki az EU és Kína között. Ez pedig egy még súlyosabb döntéshez vezethet, a kibocsátáscsökkentési célok módosításához.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×