A megrendelt árukat általában a Magyar Posta Zrt. szállítja ki. Az Európai Unión kívülről (Távol-Kelet, az Amerikai Egyesült Államok) érkező árukat vámkezeltetni kell. Ezt a postai szolgáltató végzi - közölte a NAV.
Az interneten rendelt termékek 22 euró értékig vámmentesek, ekkor a megrendelőnek a termék árát és az esetleges szállítási költséget kell megfizetnie. 22 euró felett azonban adófizetési kötelezettség keletkezik (pl.: áfa, vámkezelési költség). A fizetési kötelezettség pontos megállapításához hasznos információk vannak a NAV internetes oldalán.
A vámkezelés akkor végezhető el, ha
• a beérkezett áru egyértelműen meghatározható,
• ismert az áru valós értéke,
• a címzett beazonosítható.
Ezeknek az adatoknak a birtokában a posta megindítja a vámeljárást. A NAV megvizsgálja és eldönti, elfogadja vagy elutasítja. A vámeljárás lezárása után a küldeményt kiszállítják a címzettnek.
Az ellenőrzések tapasztalatai alapján látszik, sok esetben a feladó a fuvarlevélen nem valós adatokat tüntet fel, például alacsonyabb az áru értéke, rossz az árumegnevezés. Ilyen esetekben fel kell venni a kapcsolatot az eladóval, valamint érdemes már az áru megrendelését követően – a csomag megérkezése előtt - a kapott ragszámra hivatkozva a postának e-mailen vagy faxon elküldeni a vámkezelési nyilatkozatot (letölthető a posta internetes oldaláról), a számlát, a paypal igazolást és a rendelés visszaigazolását - írja a NAV a közleményében.
Az internetes vásárlással kapcsolatos részletes tájékoztató elérhető az adóhatóság honlapján.