Tarlós István visszautasította, hogy politikai játszma részeként vagy sértődöttségből vetette volna fel a 3-as metró leállításának lehetőségét, egyúttal csalódottságának és értetlenségének adott hangot amiatt, hogy "ködös, demagóg, vagdalkozó és szakmailag teljesen dilettáns" válaszokat kapnak a kormányzattól.
Közölte, egyesek letagadnak hatályos kormányhatározatokat, az utazóközönség biztonságáról papolnak, miközben valójában csak a főváros csinál ebből lelkiismereti kérdést. Hozzátette, a kormánynak meg kell mondania, hogy valóban segíteni akar, vagy nem akarja elindítani ezt a beruházást és miért nem.
A főpolgármester nevetségesnek nevezte, hogy egy beruházás részletei ügyében időről időre a miniszterelnökhöz kell fordulnia. Úgy fogalmazott, azonnal kirúgná azt, aki akár a jövő évi vizes világbajnokságra vagy a 2018-as választásra tekintettel szándékosan akadályozni próbálja a metrófelújítást, egész politikai közösségének ártva ezzel.
Kiemelte, őszintén meg akarja óvni a Fideszt attól a látszattól, hogy valakik szándékosan próbálják halasztani a felújítást.
Tarlós István illúziónak nevezte, hogy a teljes vonal leállítása esetén megoldható lenne a buszpótlás. Ha a teljes vonalon csuklós buszokkal kellene szállítani az utasokat, akkor másfél-két percenként hét csuklós busznak kellene beállnia a vonal minden megállójába, ami teljesen megbénítaná a közlekedést - mondta, hozzátéve, az állam két éve néhány ezer migránst sem tudott elszállítani a BKV buszai és sofőrjei nélkül.
Kijelentette, teljes erejével azon van, hogy ez a projekt minél előbb elinduljon, ugyanakkor a kezdés időpontjával kapcsolatban szkeptikus, hacsak "nem történik a racionális dimenzióba tartozó csoda".
A főváros a pályázat kiírásánál a 4-es metró költségeit figyelembe véve határozta meg a mérnökárat, tehát ha valaki ezt alulbecsültnek tartja, az egyúttal azt is állítja, hogy a 4-es metró építése ráfizetéses volt a kivitelezőknek - közölte Tarlós István, megjegyezve, hogy legfeljebb 10-15 százalékos eltérést tart reálisnak a mérnökárhoz képest.
A főpolgármester kitért arra: nem igaz az az állítás sem, hogy a kormány 200 milliárd forintot adott a metrófelújításra. Példaként említette, hogy a városnak hitelt kellett felvennie a szerelvények felújítására.
Közölte, miközben a kormány rendeletben tiltotta meg a fővárosnak a buszvásárlást, folyamatos felszólításokat kaptak a vásárlásra. Emlékeztetett, Budapest a szolgáltatásvásárlás helyett saját erőből oldja meg a buszpótlást a felújítás három szakaszában.
Tarlós István arra is rákérdezett, hol vannak azok a buszok, amelyeket a kormány hat hónapja ígér. "Buszokat rajzolni az unokáim is tudnak" - fogalmazott, majd hozzátette, ha a kabinet kiállít ötven magyar gyártású csuklós buszt, akkor "abban a pillanatban kapitulál".
A főpolgármester azt kérdezte, hogy ha a kormány egyes, a miniszterelnökön és néhány miniszteren kívüli tagjai valóban segíteni akarnak, akkor miért nem teszik.
Hangsúlyozta, dokumentálni tudja a kormány állandó időhúzását, a felújítás ügyében ugyanis eddig harminc írásos megkeresést intézett a kabinethez, ezek közül alig néhányra kapott - rendszerint kitérő - válaszokat.
Tarlós István - egyértelműen a Miniszterelnökséget vezető Lázár Jánosra utalva, de a nevét egyszer sem kimondva - azt kérdezte, hogyan lehet hinni valakinek az őszinteségében, ha most azt mondja, mindent megtesz a metrófelújításért, korábban pedig hónapokig azt hangoztatta, hogy a főváros nem kaphat az uniós támogatásokból.
Kiemelte, a magyar lakosság 18 százaléka él Budapesten, ahol a GDP mintegy 40 százalékát állítják elő, miközben az uniós támogatások alig több mint 3 százalékára számíthat. "Ez a város állítólag olimpiát akar rendezni, erre kössön valaki masnit!" - tette hozzá.
Ellátás a hajléktalanoknak
A főváros saját intézményrendszerén belül, illetve több civil szervezettel együttműködve minden hajléktalannak biztosítani tudja a szükséges segítséget, ellátást - közölte a főpolgármester.
Tarlós István azt mondta, hogy a hajléktalanokat a nappali és éjszakai szállások mellett étkeztetési, lakhatási, foglalkoztatási és egészségügyi programok, szolgáltatások segítik. A közterületeken így csak azok élnek életvitelszerűen, akik elutasítják a segítséget - emelte ki, jelezve, hogy Budapesten 7535 hajléktalannak jut szálláshely.
Morva Emília, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat budapesti vezetője kijelentette: Budapesten senkinek nem kell azért az utcán maradnia télen, mert nincs elég szállás, és nem igaz az a sztereotípia sem, hogy ezek az intézmények veszélyesek, kilencvenkilenc százalékuk ugyanis biztonságos és tiszta.