eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó

Idén indulhat az IC+ kocsik sorozatgyártása

Még ebben az évben megkezdődik az IC+ vasúti kocsik sorozatgyártása, amelyben - a szándékok szerint - a magyar beszállítók a lehető legnagyobb szerephez juthatnak - közölte a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója pénteken a beszállítói tájékoztatón, Szolnokon.

Csépke András elmondta: húsz nemzetközi közlekedésre alkalmas kocsi gyártását tervezik, amelynek előkészületei, közbeszerzési eljárásai már megkezdődtek. 2018-tól elindulhat a száz belföldi közlekedésre szánt IC+ vasúti személykocsi sorozatgyártása, amit a magyar kormány 30 milliárd forinttal támogat.

Megjegyezte: a zrt. belső forrásaiból is jelentős számban tudja folytatni 2020-tól a járműgyártást, de mindent megtesznek, hogy további támogatásokat, forrásokat vonjanak be, és számítanak külső megrendelésekre is, amelyekre jó esélyek mutatkoznak.

Hangsúlyozta: bár 20 plusz 100 kocsiról van szó, a közbeszerzési eljárásokat még plusz 200 kocsira fogják indítani.

Elmondta: a zrt. az egyetlen olyan személyszállító Európában, amelyik saját járműgyártási képességgel rendelkezik. Úgy vélte, az IC+ kocsi lesz az első olyan ülőhelyes kocsi Európában, amely megfelel az új európai szabványrendszer összes követelményét. Emlékeztetett: a zrt. szakemberei által kifejlesztett, Szolnokon gyártott IC+ két prototípusa 2014 októberétől próbaengedéllyel szállított utasokat, majd 2015 júniusában megkapta a típusengedélyt a magyar és nemzetközi közlekedésre.

Közölte, az unió döntése értelmében 2020-tól részlegesen megnyílik a vasúti személyszállítási piac, így bárki közlekedtethet vonatokat a másik ország területén. Egy új szolgáltató megjelenése ugyanakkor komoly bevételi problémát okozhat - jegyezte meg. Hozzátette: 2023-ra az unió a teljes vasúti piac megnyitását irányozta elő, ami azt jelenti, hogy az államok már csak európai közbeszerzés keretében szerződhetnek a belföldi közszolgáltatási feladataikra. Ennek értelmében a zrt.-nek 2023-ig van szerződése a magyar állammal, ezt követően meg kell mérkőznie "Európa nagyjaival".

A vezérigazgató elmondta: a társaság 2020-ig látványos fejlesztéseket tervez, fő bevételi forrásuk a Budapest elővárosi és a távolsági intercity közlekedés. Az elővárosi közlekedésbe a tervek szerint emeletes vonatokat szereznek majd be 600 férőhellyel. A stratégia lényege hogy 2020-ig a teljes szolgáltatási szegmensben vadonatúj járművek közlekedjenek - fűzte hozzá.

Stósz István, a zrt. műszaki fejlesztési vezetője elmondta: a prototípusok üzemeltetési tapasztalatai kedvezőek, megfelelnek az uniós követelményeknek. Az IC+ kocsik GPS-vezérelt rendszere mindig pontos tájékoztatást ad a vonat helyzetéről, a biztonságról belső videó-felügyeleti rendszer gondoskodik. Támis Norbert, a zrt. beszerzési igazgatója arról beszélt, hogy 98 milliárd forint értékben írnak ki beszerzési pályázatokat. Húsz IC+ kocsihoz a forgóváz és fék beszerzésére már kiírták a pályázatot, további 77 eljárás még hátra van, ebből 69 közbeszerzés.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 22. 19:22
×
×
×
×