eur:
400.39
usd:
362.87
bux:
73059.71
2024. október 3. csütörtök Helga

Bukások kronológiája: nincs mivel büszkélkednie a kormánynak

A kormányzati negyed beruházásának megállításával 2002 óta az MSZP-SZDSZ koalíció sokadik elképzelése futott zátonyra. Talán csak az autópálya és gyorsforgalmi utak megépítésével büszkélkedhetnek, ezek viszont a régió más országaihoz képest jóval drágábban készülnek. Mindeközben a gazdasági mutatók mindegyike jelentősen romlott.

Nem a kormányzati negyed projekt az első olyan nagyobb terve a jelenlegi kormánykoalíciónak, amely zsákutcába jutott, és belátható időn belül nem valósul meg.

Ugyan a szabad demokrata Demszky Gábor budapesti főpolgármester által még 18 évvel ezelőtt megígért 4-es metró építése már elkezdődött, ennek kivitelezése és költségei az eredeti tervektől eltérően folyamatosan módosultak - leginkább felfelé.

A mostani állás alapján 5 kormányzati ciklus sem lesz elegendő arra, hogy átadják a beruházást, bár Medgyessy Péter, majd Gyurcsány Ferenc miniszterelnökök teljes mellszélességgel kiálltak mellette.

2002 és 2004 között szó volt a még az Orbán-kormány alatt létrehozott budapesti Millenáris Park kibővítéséről, az Erzsébet téri buszpályaudvaron design múzeum nyitásáról, de a Kossuth tér felújítását is bejelentették. Ez utóbbi esetében folyamatban van a tervezés, az átadást jövőre ígérik.

Süllyedő zászlóshajó

Leginkább a Gyurcsány-kormány bízik az európai uniós fejlesztések sikerességében. Tavaly ősszel több kiemelt projektet is meghirdettek, azonban információink szerint ezek többsége sem tud elkészülni a 2010 tavaszán esedékes országgyűlési választásokig.

Az egyik zászlóshajó projekt, a Budai Vár rekonstrukciója sem megy flottul, nem is szólva arról, hogy az egykori Honvédelmi Minisztérium felújítását már a Medgyessy-kormány is megígérte.

A héten Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter az InfoRádióban a 4-es metróval összefüggő problémák kapcsán beszélt a folyamatos kudarcok lehetséges okairól.

"Hosszútávon létrehozandó nagy projekteket nem tudunk megtervezni, nem tudunk jól menedzselni. Ez a tudás, ez a fajta gondolkodás, mintha hiányozna ebből az országból" - vélekedett.

Mikor lesz euró?

Az autópálya és gyorsforgalmi utak megépítésének kivételével 2002 óta az MSZP-SZDSZ kormányok szinte minden nagyobb beruházásra vonatkozó ötlete elvetélt. Bár a reálkeresetek 2006-ig emelkedtek és a közalkalmazottak fizetését 50 százalékkal megemelték 6 évvel ezelőtt, a fejlesztések elmaradása mellett az ország gazdasági teljesítménye jelentősen romlott.

A korábbi ígéretek szerint Magyarországon már idén vagy legkésőbb jövőre az eurónak kellett volna lennie a hivatalos fizetőeszköznek, a közös európai pénz bevezetése azonban sok-sok ével elcsúszott.

Mindeközben a gazdasági növekedés tavaly 1 százalék körül volt, ami egész Európában a legrosszabb és az államháztartási hiány tekintetében is a kontinens fekete bárányai lettünk.

Hanganyag: Németh Zoltán

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Egészen új rakétákkal támadta Irán Izraelt, de a fegyverek látványos kudarcot vallottak

Az InfoRádónak nyilatkozó Kis-Benedek József biztonságpolitikai szakértő elmondta, hogy a még tesztelés alatt álló rakéták 12-15 perc alatt képesek elérni Izraelt. Ennél nagyobb eredményt azonban egyelőre nem tudtak felmutatni az irániak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.03. csütörtök, 18:00
Kovács Ákos
Kossuth-díjas zeneszerző, előadóművész
Egymás után kongatják a vészharangot, nagy baj van az európai autógyártóknál

Egymás után kongatják a vészharangot, nagy baj van az európai autógyártóknál

Jelentős kihívásokkal kell szembenézniük az európai autógyártóknak, ami abból is tükröződik, hogy az éves előrejelzéseiket egymás után vágják vissza ezek a cégek. Az elmúlt hetekben-hónapokban annyi profit warning érkezett, hogy lassan már tényleg nem marad olyan európai gyártó, aki ne kényszerült volna a tervei visszafogására. Az elektromos átállás már alapvetően is az autóipar történetének egyik legnagyobb változását hozta el, de a helyzetet tovább bonyolítja a kihívásokkal teli makrokörnyezet, a kínai piacon való helytállás nehézségei, és az újonnan megjelenő szereplők által támasztott verseny.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×