Demszky Gábort 1990. október 31-én választották meg főpolgármesternek, ezt az eredményt sikerült utána még háromszor megismételnie, ezt tekintve tulajdonképpen az egyik legsikeresebb politikusnak számít.
A város vezetése mellett kétszer a nagypolitikában is szerepet vállalt: 2000-ben az SZDSZ elnökévé választották, ám rövid idő eltelte után távozott a posztról. 2006-ban pedig bejutott az Európai Parlamentbe, ám itt sem melegedett meg alatta a szék: összeférhetetlenség miatt hamarosan le kellett mondania mandátumáról.
Demszky Gábor nem kerülte, sőt inkább kereste a konfliktusokat. Legjelentősebb, hosszú évekig tartó csatáját az Orbán kormánnyal vívta a 4-es metró ügyében, ami 1999-ben elhúzódó pereskedésbe torkollt, amelyet végül elvesztett a főváros. Ám a fővárosi koalíciós partner szocialisták, a mindenkori fővárosi ellenzék, sőt az SZDSZ-frakció tagjai vagy saját bizalmi emberei közül is sokan mesélhetnének a szinte késhegyig menő vitákról, amelyek jelentős részében Demszky Gábor nyert.
"Dzsentri típusú, nagyuras allűrökkel rendelkező politikus"
Ezért sokan örültek annak, amikor 2004-ban egy tévéműsorban bevallotta, hogy olyan látszatot keltett, "mintha dzsentri típusú, nagyuras allűrökkel rendelkező politikus" lenne. A bejelentés azután hangzott el, hogy kiderült: a főpolgármester a fővárosi közterület-fenntartó luxusterepjáróját Demszky Gábor többször használta magáncélra, amikor horvátországi nyaralójába utazott.
A főpolgármester népszerűsége ekkoriban 10 százalékot esett, ám a két évvel ezután következő választásokon mégis le tudta győzni néhány százalékkal az ellenzék jelöltjeként indult Tarlós Istvánt.
Egy híd és a Nemzeti Színház
Pedig a város építésében nagy eredményt Demszky Gábor igazán nem tudott felmutatni. A 17 év alatt egy híd épült Budapesten, azt is a kormány finanszírozta, ugyanúgy, mint az ide-oda helyezett Nemzeti Színház építését is.
A 4-es metró fúrása idén nagy nehezen elindult, ám a haladást számtalan műszaki probléma nehezíti, és ha a finanszírozásba nem tudják bevonni az Európai Uniót, csődbe döntheti a fővárost.
A főváros csődjét Atkári János korábbi gazdasági főpolgármester-helyettes a BKV-val kapcsolatban emlegette, azóta Demszky Gábor menesztette őt is, sőt a BKV szinte komplett vezetését is lecserélték, de a pénznyelő közlekedési cég vesztesége idén sem akar csökkenni.
Megértő viccbeli japán turisták
A Kossuth téri traktoros felvonulások idején elterjedt pesti vicc volt, hogy a japán turisták a traktorok láttán megértően bólogattak, hogy a sok kátyú miatt valóban nem érdemes mással közlekedni Budapesten. A főpolgármester intézkedésére azóta számtalan belvárosi utcába kitették a "Traktorral behajtani tilos" táblákat, amelyeket viszont a mai turisták néznek kikerekedett szemmel.
A kátyúk eltüntetése is megkezdődött egy nagyszabású útfelújítási programmal, amelyet jelentős részben állami pénzből végez a főváros, ám ez sem megy bukkanók nélkül. Az elmúlt hetekben derült ki, hogy az állami támogatás elszámolásakor számos problémát fedezett fel az azt ellenőrző ügynökség: több utcát jóval hosszabbnak tüntetett fel a főváros, mint amilyen hosszú valójában.
Hanganyag: Tenczer Gábor