eur:
396.84
usd:
355.48
bux:
74510.83
2024. szeptember 29. vasárnap Mihály

Dübörög a metróépítés: drasztikus költségcsökkentés és késések

Ismét kitolja a főváros a 4-es metró átadásának határidejét, az építkezés költségeit pedig 18 milliárd forinttal csökkentik. Így számos, a közlekedésfejlesztéssel együtt tervezett beruházás meghiúsul.

A fővárosi közgyűlés elé került előterjesztés szerint várhatóan elmarad a Thököly út átépítése, valamint a Keleti pályaudvar szomszédságában lévő Bethlen Gábor utca sétáló utcává alakítása.

A költségeket ugyanis csökkenteni kell, méghozzá 18 milliárd forinttal. Szintén nem épülne meg egy P + R parkoló a Kelenföldi pályaudvarnál, valamit egy autópálya-csomópont Kelenföldön. Emellett egy szökőkút és egy parkrendezés is kicsúszna a tervekből, és csökkenne a mozgólépcsők száma is.

Emellett fél évvel elhalasztják a metró átadását, így az utasok nem 2010 decemberétől, hanem csak 2011 júniusától használhatnák azt.

Minderre azért van szükség, mert a metróépítést jelentősen támogató Európai Unió tanácsadó testülete, a Jaspers szerint az építkezés társadalmi, gazdasági megtérülése a jelenlegi költségvetés mellett nem biztosított. A szervezet szerint a 10 százalékos beépített tartalék kevés az általuk kiszámolt 17,2 százalékos várható költségtúllépés fedezetére. A főváros ezért újraszámolta a megtérülési adatokat, és arra jutott, hogy csökkenteni kell a beruházás összegét, lehetőleg a kapcsolódó felszíni beruházások esetében.

Az új számítások szerint a költségcsökkentés érinti a Kelenföldi állomásnál a BKV felvételi épületét, a tervezett P+R parkolót, és a M1-M7 csomópont kialakítását. A Fővám téri állomásnál várhatóan nem lesz szökőkút és park, 2 mozgólépcsővel kevesebb lesz, és a Corvinus Egyetem előtti területrendezési terv is változik.

A Kálvin téri állomásnál kimaradhat a Kiskörút rendezése, egy Baross utcai lépcsővel kevesebb lehet. A költségcsökkentés leginkább a Keleti pályaudvar térségét érinti, mert kimaradhat a projektből a Thököly út átépítése és a Bethlen Gábor utca sétálóutcává alakítása. Az alapberuházás esetében a vonalalagutakon spórolna a főváros 2 milliárd, a járműtelepen pedig 1,2 milliárd forintot.

Az uniós testület szintén kockázatosnak tartja a beruházás 2010-es befejezését.

Az új dokumentumok alapján október végéig lezárják az egyeztetést az uniós szervekkel, a támogatási kérelem pedig várhatóan november végén kerül a kormány elé. Magyarország 260 milliós támogatást vár a 4-es metró megépítéséhez.

Hanganyag: Tenczer Gábor

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Vasárnap Ausztria választ: a Szabadságpárt visszatérhet a csúcsra

Épp hogy csak túljutott Ausztria a rendkívüli károkat okozó áradások nehezén, az ország a hét végén újabb, ezúttal politikai megméretés előtt áll. Több mint 6,3 millióan járulhatnak a szavazóurnák elé, hogy újabb öt évre új parlamentet, illetve új kormányt válasszanak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.30. hétfő, 18:00
Kövér László
az Országgyűlés elnöke
Történelmet írhat Orbán Viktor szövetségese, Moszkva-barát fordulat jöhet nyugati szomszédunknál

Történelmet írhat Orbán Viktor szövetségese, Moszkva-barát fordulat jöhet nyugati szomszédunknál

Vasárnap tartják az osztrák parlamenti választásokat, amelyen története során először a dobogó első helyén végezhet a sokak által szélsőjobboldalinak nevezett Osztrák Szabadságpárt (FPÖ). A közvélemény-kutatásokban szorosan mögötte áll a jelenleg is a kormány fő erejét adó konzervatív Osztrák Néppárt (ÖVP), amely koalícióra lépni ugyan hajlandó lenne a tőle jobbra álló párttal, de csak akkor, ha nem annak első embere, Herbert Kickl lesz a kancellár. Könnyen lehet azonban, hogy az FPÖ-ellenes protestszavazatok az ÖVP-t repítik az első helyre: ebben az esetben legnagyobb valószínűséggel a két párt koalícióban kormányozhat majd, néppárti vezetéssel. Jelen pillanatban e két párt koalíciója tűnik a legvalószínűbbnek, ami az jelenti, hogy az Oroszországgal jó viszonyt ápoló FPÖ kormányra kerülése révén oroszbarátabb irányba tolódik el Ausztria.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. szeptember 29. 05:30
×
×
×
×