Nem emelkednek jövőre az autópályadíjak, mivel a D4-es, azaz a legnagyobb terhelést adó nehéz-tehergépjárművek kategóriájának díjait az Európai Unió "plafonárral" megszabta - mondta az InfoRádiónak az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szóvivője.
Így, ha az alsóbb kategóriákban növekednének a díjak, akkor a személyautósok és a kisebb teherautók tulajdonosai finanszíroznák a legnehezebb járművek relatíve alacsonyabb matricaárait - közölte Winkler-Virág András.
Emiatt tette a gazdasági tárca április elsejétől fizetőssé a főutak használatát a D4-es kategória számára, az intézkedés pedig sikeres volt, mivel nőtt az eladott matricák darabszáma, ez pedig nagyjából 5 milliárd forintos plusz bevételt jelentett - tette hozzá a szóvivő.
Ez az a plusz - mondta Winkler-Virág András -, amely most lehetővé teszi, hogy az autópályadíjak változatlanok maradjanak.
Január elsejétől megszűnik az autópályadíj befizetését igazoló matrica, hiszen az ÁAK informatikai rendszere akkortól lehetővé teszi, hogy a rendszer a vizuális ellenőrzés nélkül is tökéletes biztonsággal működjön, ettől kezdve csak a rendszámot kell majd figyelni - közölte a szervezet szóvivője.
A matricás rendszer megszüntetése évente 200-300 millió forintos megtakarítást hozhat, amelyet forgalombiztonsági beruházásokra és közútfelújítási projektekre lehet fordítani - mondta Winkler-Virág András.
Hozzátette: egyre többen fizetik be az autópályadíjat SMS-ben vagy telefonon is, hiszen már nemcsak négynapos, hanem bármilyen "virtuális matricát" meg lehet vásárolni.
Újdonság lesz az is - közölte - hogy a motorosok január elsejétől egész évben vásárolhatnak virtuális négynapos autópályamatricát, amely fele annyiba kerül, mint az autósoké.
Hanganyag: Kálló Izabella