A tervek szerint szabálysértés esetén automatikusan az autó tulajdonosa vagy üzembentartója lenne a felelős. Jelenleg ugyanis sokan azért ússzák meg a büntetést, mert arra hivatkoznak, hogy nem ők vezették az autót a szabálysértés idején.
Magyar György szerint ugyanakkor az objektív felelősség elvének bevezetése alapjaiban rengetné meg a szabálysértési jogot.
A jelenlegi törvényi szabályozás a római kori elvekre épül, melyek alapján nem lehet büntetni azt, aki nem követett el bűncselekményt, illetve az elkövetés tényét nem tudják bebizonyítani. Az objektív felelősség bevezetéséhez a szabálysértési kódex egészét kellene módosítani - hangsúlyozta az ügyvéd.
A kormány tervei szerint egy törvénymódosítás lehetővé tenné az önkormányzatoknak, hogy saját kezelésű útjaikon maguk is mérhessenek sebességet, illetve az autópálya-matricát ellenőrző kamerákat is sebességmérő berendezéssel szerelnék fel.
Az ügyvéd kifejtette: az ellenőrző kamerák fejlesztésének nincs jogi akadálya, a törvénymódosítás viszont komoly problémákat vethet fel.
"Nagyon nagy probléma lenne, ha ezentúl minden út tulajdonosa önálló kis hatóságként lépne fel" - húzta alá Magyar György.
A szakember hozzátette: a mostani, rendőrség alatt centralizált rendszer jól működik; a közlekedésrendészet szakmailag jóval felkészültebb az egyes önkormányzatoknál és megfelelő apparátussal is rendelkezik. Jó, ha egymás munkáját segítik, de a feladatok átvétele nem indokolt.
A kamerák tudják
Az autópálya matrica meglétét ellenőrző kamerák alkalmasak a sebesség mérésére - mondta el az InfoRádiónak az Állami Autópályakezelő Zrt. szóvivője.
Winkler-Virág András hozzátette: a kameráknak ezt a funkcióját a jelenlegi jogszályok szerint nem használhatják.
Hanganyag: Rezsek Gyõzõ