A fővárosi közgyűlés megvitatta a 4-es metró beruházásról szóló metró-biztosi jelentést, amely számos problémáról számol be a beruházással kapcsolatban.
Ellenzéki képviselők főleg azt feszegették, hogy a jelentésben jelzett pótmunka-igények mennyire jogosak, és milyen mértékűek.
Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes elmondta, hogy konkrét összeget nem lehet mondani a pótmunkák többletköltségeinek mértékéről, mert a legtöbb esetben még folyik a vita róla a beruházó BKV és a kivitelező cégek között. Azt azonban kijelentette, hogy mintegy 70 ügyben folyik egyeztetés a pótmunkákról, a kivitelezők igénye milliárdos.
Demszky sokallja
Demszky Gábor arról beszélt, hogy a kivitelezők követelése az egyes ügyekben gyakran meghaladja a szerződéses összeg tíz százalékát, amit a főváros nagyon soknak talál ahhoz képest, hogy a nemzetközi tapasztalatok szerint ez az arány legfeljebb 3-6 százalék lehet.
Az InfoRádió úgy tudja, hogy a kivitelező külföldi konzorciumok, főleg a francia cégcsoport a pótmunkákkal kapcsolatos minden egyes fillért keményen megpróbál behajtani a fővároson. A főváros vezetése, mint azt a főpolgármester is kijelentette, nemzetközi kapcsolatain keresztül próbálja puhítani a cégcsoportot, hogy ne a pénzcsapot lássa a beruházásban, hanem inkább partneri viszonyt alakítson ki.
A vita során ellenzéki képviselők felsorolták, hogy milyen problémák jelentenek többletköltségeket az építkezés során, és a megoldási lehetőségeket firtatták. Ilyen például a Kálvin téri templom talapzatának megerősítése, a fúrópajzsok átvontatása az állomások szerkezetén, az alagút betonelemeinek megrepedése, a kitermelt föld elszállításának kérdése.
A főpolgármester és helyettese igyekezett megnyugtatni a városatyákat, hogy a problémák jelentős részére már megtalálták a megoldást. Demszky Gábor kijelentette, hogy a karaván halad, és most még nincs veszélyben a 4-es metró 2010-es átadási határideje.
Hanganyag: Tenczer Gábor