Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia
Nyitókép: Pixabay

Hatalmasat zuhan a Toyota haszna, amit az amerikai védővámokkal indokol

Ötödével esik a világ vezető autógyártójának profitja az amerikai védővámok miatt. A figyelmeztetést maga a Toyota adta ki, amely szerint "nagyon nehéz a helyzet" azután, hogy Donald Trump amerikai elnök 25 százalékos vámmal sújtotta a külföldi autókat.

21 százalékkal esik a jövő márciusban véget érő pénzügyi év végére a Toyota haszna - erre számít a japán cég, amely a világ legnagyobb autógyártója a Volkswagen-csoport előtt.

A Toyota - számításai szerint - az elmúlt év 33 milliárd dolláros profitjával szemben, a folyó pénzügyi évben már csak 26 milliárdos haszont érhet el.

Az ok egyrészt az erős jen, másrészt Donald Trump amerikai elnöknek a külföldi gyártású autókra és alkatrészekre kivetett védővámjai. A Toyota becslése szerint csak idén áprilisban és májusban a vámok 1,3 milliárd dolláros kárt okoznak neki. Szato Kodzsi vezérigazgató szerint ezen túl már nehéz pontos jóslásokba bocsátkozni.

"Az autóipar jelenlegi környezete, beleértve a kereskedelmi kapcsolatokat, szélsőségesen fluid állapotban van"

– mondta a cégvezető csütörtökön. A Toyota prognózisa növeli a nyomást a japán kormányra, hogy kössön olyan, vámcsökkentéshez vezető kereskedelmi alkut az Egyesült Államokkal, mint amit épp most jelentett be a Fehér Ház és a brit kormány.

A britek fellélegeztek, mert a friss megállapodás nyomán 100 ezer autót - gépjármű-exportjuk döntő részét - vámmentesen vihetik be Amerikába.

Ezzel részben megússzák azt a 25 százalékos, a külföldi autókra és a múlt héten az alkatrészekre is kivetett védővámot, amit a Trump-kormányzat még április elején jelentett be, és amelyet a Toyota is szeretne kivédeni. Jelentések szerint az egyik lépése az lehet, hogy az Egyesült Államokba helyezi át a RAV4 terepjáró gyártását.

A japán gyártó negyedéves profitja gyakorlatilag nem emelkedett az előző évi adathoz képest, miközben

Toyoda Akio, a cégalapító unokája és a vállalat elnöke jelezte: saját vagyonát készül befektetni a cég kivásárlásába, amely jelentések szerint 42 milliárd dolláros ügylet lenne és kivezetné a vállalatot a tőzsdéről.

A kérdéses negyedéves jelentést ugyanakkor árnyalja a Volkswagen teszt-botrányához hasonló, kínos ügy. A Toyota elismerte a széles körű, hamis teszteredményeket és hogy elavult adatokat használt például a töréstesztjeihez - amiért bocsánatot kért.

A pesszimista prognózist pedig azzal párhuzamosan adta ki, hogy arról számolt be: tavaly rekordforgalmat bonyolított, ami ta hibrid autók iránti kereslet hajtott.

Tudósítók megjegyzik: nem a japán autógyártó az egyetlen az ágazatban, amelynek bizonytalanságot okoznak a vámok. A Mercedes-Benz, a Volvo és a Ford is visszavonta idei prognózisát.

A General Motors jelezte: akár 5 milliárd dolláros visszaesésre számít.

A cég a védővámok miatt 2000 dollárral megemeli három, Mexikóban gyártott modellje, a Mustang Mach-E, a Maverick és a Bronco Sport árát. Ez azt jelenti, hogy a vámok miatti többletköltségeket nem hárítja 100 százalékban a vásárlókra – jelezte a vállalat.

Közben a Volvo öt százalékkal csökkenti dolgozói létszámát dél-karolinai üzemében (miközben Trump elnök a vámokkal éppenséggel a hazai gyártást és munkahelyteremtést akarja felpörgetni). A Volvo szóvivője ugyanakkor azt mondta, hogy a távlati cél, hogy Dél-Karolinában négyezer új állást hozzanak létre.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Csikós Zsóka: már ki merem jelenteni, hogy van esélyem a világ legjobbjai ellen

Csikós Zsóka: már ki merem jelenteni, hogy van esélyem a világ legjobbjai ellen

Pályafutása során először Csikós Zsóka lett az év magyar női kajakosa. Bár az idei évnek úgy vágott neki, hogy a világjátékokra akar kijutni, végül nem a maratoni számokban, hanem a rövidebb távokon halmozta az Eb- és vb-érmeket. A Szolnoki Kajak-Kenu Klub versenyzője az InfoRádióban azt mondta: korábban nem mindig értette, miért van akkora mizéria a csapathajók összeállításánál, jövőre azonban már párosban és/vagy négyesben is szerepelne.

Szakértő: fegyveres bandák uralják Líbiát és osztozkodnak a mesés energiavagyonon – de mit csináljon Európa?

Moammer el-Kadhafi uralmának 2011-es megdöntése óta polgárháborúról polgárháborúra bukdácsol az észak-afrikai emirátus, a fel-fellángoló konfliktusokba pedig időnként Európa nagyhatalmai is beleállnak, pedig még az Egyesült Államok is tudja: nem jó itt „megégni”. Marsai Viktor, a Migrációkutató Intézet igazgatója beszélt a helyzetről az InfoRádióban, és arról is, mitől is függ, hogy indulnak-e onnan migránsok Európába vagy sem.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×