eur:
396.78
usd:
362.22
bux:
70008.9
2024. augusztus 5. hétfő Krisztina
Nyitókép: Unsplash.com

Új szabályok léptek érvénybe a szlovák autópályákon

Augusztus 1-jétől már Szlovákiában is megvásárolható az egynapos autópálya-matrica. Megszűnt emellett a naptári évre szóló sztrádamatrica, az egynaposon kívül 10, 30, és 365 napos matricák lesznek forgalomban északi szomszédunknál. A kormánykoalíciós Szlovák Nemzeti Párt jelezte, nem engedi, hogy megemeljék az árakat.

Megkezdte az augusztus 1-től érvényes egynapos autópálya-matricák árusítását a Szlovák Nemzeti Autópálya-társaság. A változást az Európai Unió tagállamai közül az utolsók között vezette be Szlovákia. Az egynapos matrica érvényességének napját a használója határozza meg, aznap éjfélig érvényes. Nem 24 órás matricáról van tehát szó – figyelmeztetett az autópálya-társaság. Ha például valaki este nyolc órakor vásárolja meg, annak csak négy óráig lesz érvényes. Az egynapos matrica ára 5 euró 40 cent, vagyis megközelítőleg 1800 forint.

A díjszabásnál az Európai Parlament és az Európai Tanács irányelveiből indultak ki, melyek szerint az egynapos matrica ára az éves matrica árának 9 százaléka. A 10 napos autópálya-matrica 12 euróba, a 30 napos 17 euróba, míg a 365 napos 60 euróba kerül. Ezek az árak 13 év után tavaly emelkedtek első alkalommal.

A matricák megvásárolhatók a Nemzeti Autópálya-társaság hivatalos értékesítőhelyein vagy az eznamka.sk oldalon, illetve mobilapplikáción keresztül. A társaság várakozásai szerint főleg azok a külföldi sofőrök fogják vásárolni az egynapos matricát, akik útjuk során csak érintik vagy áthaladnak Szlovákián. A már megvásárolt, naptári évre szóló matricák 2025. január 31-ig érvényesek.

Az Új Szó napilap beszámolója szerint a szlovák közlekedési miniszter áremelést tervez, de a koalíció legkisebb pártja, a Szlovák Nemzeti Párt ezt ellenzi. Jozef Ráž, a Smer közlekedési tárcavezetője a sztrádamatricák ára mellett a teherfuvarozók által fizetett útdíj árát is szeretné feljebb emelni. A miniszter szerint az Európai Unió tagállamai közül Szlovákiában a legolcsóbb a fizetett útszakaszok használata. Az áremeléssel kapcsolatban már tárcaközi egyeztetésre is bocsátott egy módosító javaslatot, melyben mintegy 40 százalékos drágulásról van szó, 2025 második felétől. Becslések szerint az áremelés évente körülbelül 100 millió euróval több bevételt jelentene az államkassza számára.

A Szlovák Nemzeti Párt viszont jelezte, hogy megtagadja az autópálya-matricák árának a konszolidációs intézkedések részeként történő emelését. „Amíg Szlovákiában nem készülnek el teljesen az autópályák, nincs ok az autópálya-matricák árának emelésére” – magyarázta a párt álláspontját Zuzana Škopcová, a nemzetiek szóvivője. Arra is emlékeztetett, hogy a párt korábban javasolta az autópálya-matricák árának csökkentését vagy azok teljes eltörlését, mert – mint ahogy fogalmazott – teljesen értelmetlennek tartják az áremelést.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Nagy Sándor Gyula: a venezuelai elnök már Dél-Amerikában is elvesztette szövetségeseit

Nagy Sándor Gyula: a venezuelai elnök már Dél-Amerikában is elvesztette szövetségeseit

Óriási nyomás nehezedik Nicolas Maduro újraválasztott venezuelai elnökre, mert egyszerre áll külföldi támadás és belföldi össztűz alatt a választtási visszaélések miatt, ráadásul az ország gazdasága is romokban hever – mondta Nagy Sándor Gyula Latin-Amerika-kutató, a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára az InfoRádió Aréna című műsorában.

Császár Gábor a férfi kézisek kieséséről: jár a kalapemelés a magyar csapatnak

Túl korán sikerült fordítani, mert az várható volt, hogy a házigazdák egészen a legvégéig bírni fogják a nyomást, és nem fognak kipukkadni – mondta a magyar–francia mérkőzésről a Veszprém és a PSG korábbi kézilabdázója. Császár Gábor hozzátette: a magyar csapat minden dicséretet megérdemel, mert csak egy hajszálon múlt a továbbjutása egy nagyon erős csoportból.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.08.06. kedd, 18:00
Kaiser Ferenc
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×