eur:
399.53
usd:
368.15
bux:
86674.79
2025. március 14. péntek Matild
Nyitókép: Jupiterimages/Getty Images

5 ok, amiért „Barbenheimer” a hétvégén letartolta a mozikat

Váratlan rekordot hozott a hétvége a mozi világában: két új film masszív bevételi rekordot produkált és nevük összekapcsolásával már a „Barbenheimer”-jelenségről beszélnek. De mi is juttatta a csúcsra az internetes sugárzás korában az atomtudós és a rózsaszínből a való világba csöppenő játékbaba történetét?

A nyári nagy filmbemutatók csúcsidőszakában sokáig az volt a kérdés, hogy melyik film győzi le a másikat.

Nos úgy tűnik, ez a verseny lefutottnak látszik, mert a Mattel-játékfigura feminista újraértelmezésének kikiáltott Barbie-film kétszer annyit söpört be, mint a világnak az atombombát leszállító, erkölcsi válságba került és meghurcolt tudós, Oppenheimer története.

A Margot Robbie által megformált Barbie világszerte 182 millió dollárt kaszált a bemutató hétvégéjén, míg Cilian Murphy Oppenheimer-alakítása 93 és félmilliót hozott a stúdió konyhájára, ami történelmi rekord.

Bár az „Oppie-t” rendező Christopher Nolan abban győzött, hogy a 70 mm-s film bemutatójára lefoglalta a legtöbb nagyképernyős IMAX-mozit és így a Barbie csak „hagyományosabb” multiplexben fut.

A Variety magazin szerint emberek még a hajnali IMAX-vetítésekre is felkeltek és órákon át tartó utazásra is hajlandók voltak.

Video: eredeti felvétel a Manhatten-projekt atombomba-tesztjéről

A két film olyan őrületet váltott ki, és annyira túllőtt a tervezett bevételi összegen, hogy máris elterjedt a nevek összeragasztásából képzett „Barbenheimer” – kifejezés.

Egy Danielle nevű Twitter – illetve bocsánat, az átnevezés után immár X-felhasználó – egy olyan hibrid ruhával fokozta a hangulatot a közösségi médiában, amely befordítva, feketén, az Oppenheimerhez, kifordítva, rózsaszínben, a Barbie-hoz illik.

Az elemzőket és a befektetőket közben az lepte meg, hogy együtt, mekkora teljesítményre voltak képesek egy olyan időszakban, amikor sokan inkább otthon néznek filmeket vagy sorozatokat a Netflixen vagy más platformon. Mi állhat a háttérben - tette fel a kérdést a Slashfilm nevű filmes portál?

1. Két minőségi film

Nos, a mostani kasszasiker első számú oka – a Slashfilm szerint – egyszerűen az, hogy mindkét film jó: a kritikusok és a nézők is 90% felettire értékelik őket.

2. A felfokozott várakozás

További ok: a nézők felfokozott izgalomban várták a filmeket – már hetekkel a premierek előtt. Sokan adták a fejüket arra, hogy egyből mindkettőt megnézzék, hogy utána a közösségi médián hirdethessék: „én ott voltam”.

3. A profi marketing kampány

Ha van marketing-Oscar, akkor azt a dupla bemutatót megelőző hírverés tervezőinek kell kiosztani. A Barbie például az összes létező reklámfelületen tudott hallatni magáról és emlékezetesek voltak a filmek poszterei és előzetesei.

4. A „párbaj”

Nem tudni, hogy összebeszélt-e a két stúdió, de bejött a párbaj-ötlet, hogy egyszerre mutatták be a két, kasszasikernek tervezett filmet és a két nagy stúdió emellett azzal csalta be a mozikba a nézőket, hogy válasszanak, melyik filmet tartják fontosabbnak. (Végül kiderült, hogy sokan voltak olyanok, akik mindkettőre befizettek).

5. Nem a "franchise-filmek" ki tudja, hanyadik része

A portál szerint a különleges bevételek ötödik oka az volt, hogy a különböző képregény-feldolgozásokkal, folytatásokkal és előzményfilmekkel szemben Christoper Nolan és Greta Gerwig filmjei „eredetibbet” nyújtottak – még akkor is, ha utóbbi egy ismert játékfigurára épült. A Barbie feminista üzenete elég vitát kavart ahhoz, hogy sokak kíváncsiságát felkeltse, míg az Oppenheimer az ismét aktuálissá vált atomfenyegetés - és Christopher Nolan rendező pedigréje - miatt is magára irányította a figyelmet.

Címlapról ajánljuk
Vakmerő újoncok, McLaren-áttörés és az elnyűhetetlen címvédő – ezt várja a szakértő az idei F1-es szezontól

Vakmerő újoncok, McLaren-áttörés és az elnyűhetetlen címvédő – ezt várja a szakértő az idei F1-es szezontól

Nagyon jó összképet mutat a Forma–1 2025-ös mezőnye, a jelenlegi számítások szerint azonban a McLaren versenytempóban körülbelül három tizedmásodperccel veri a közvetlen üldözőket – mondta az InfoRádióban a Motorsport Online főszerkesztője. Vámosi Péter arról is beszélt, hogy a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj végeredménye alapján még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni az erőviszonyokról.

Csizmazia Gábor: a békéhez vezető úton sokkal több a kérdőjel, mint gondolnánk

Az amerikai–ukrán tárgyalásokról, az ezzel kapcsolatos amerikai igényekről, Volodimir Zelenszkij magatartásáról, vagy éppen a trumpi intézkedések republikánus és demokrata olvasatáról is beszélt Csizmazia Gábor, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukács Intézet tudományos munkatársa az InfoRádió Aréna című műsorában.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.14. péntek, 18:00
Zsigmond Gábor
a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója
Reagált Putyin a tűzszüneti javaslatra, összeomlottak az ukrán vonalak Kurszkban – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Reagált Putyin a tűzszüneti javaslatra, összeomlottak az ukrán vonalak Kurszkban – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Továbbra is egymástól eltérő jelentések érkeznek a kurszki régióból, miután az elmúlt napokban az orosz hadsereg áttörte az ukrán védelmet, és majdnem teljesen visszaszerezte azt a kiszögellést, amelyet még a nyáron foglalt el Ukrajna. Délután reagált Vlagyimir Putyin orosz elnök az ukrán-amerikai tűzszüneti javaslatra, de nem mondta ki határozottan, hogy elutasítja-e azt vagy sem, hanem további megbeszéléseket helyezett kilátásba Donald Trump amerikai elnökkel. Trump nem sokkal később maga is megszólalt, pozitívan értékelve Putyin szavait, és azt mondta, kész tárgyalni az orosz elnökkel. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök szerint azonban az orosz államfő csak újabb manipulációt mutatott be. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×