Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Iszlai Endre (b) ügyfél repülőjegyeket vesz át a Malév Air Tours debreceni irodájában. Az utazási iroda a Malév február 3-án történt leállása ellenére folytatja működését.
Nyitókép: Czeglédi Zsolt

Repülőjegy-vásárlási mítoszok és a valóság

Ahogy az északi féltekén felpörög a nyaralási szezon, előtérbe kerülnek a mítoszok – vagy akár összeesküvés-elméletek – arról, hogy az utazási cégek hogyan vágják át a szabadságukra pénzt összekuporgató családokat.

Az internet és a diszkont légitársaságok elterjedése óta mindenki tudja: csak annak fájdalommentes a nyaralás megszervezése, akinek egyáltalán nem számít a pénz, de még talán neki sem.

Az utazni vágyók különböző lehetőségek között válogatva törhetik a fejüket, és míg azon töprengenek, akkor ezt vagy azt, közben megdrágul a jegy. Vajon hogyan árazzák be jegyeiket a légitársaságok?

A The Washington Post utazási szakértők mellett amerikai légicégeket is megkérdezett, és olyan válaszokat kapott tőlük, hogy „nem kommentáljuk a jegyár- és a bevételi stratégiát” vagy hogy „ami nem mítosz az az, hogy hatalmas a kereslet a termékeinkre, és a jegyeket általában már 330 nappal a járat indulása előtt elérhetővé tesszük”.

Mi lehet a stratégia a legolcsóbb jegy megvásárlására és milyen hitek és tévhitek vannak erről?

1. tévhit: Inkognitó módba kell állítani a böngészőt a jegyvásárláshoz

Igen, az utazási oldalak a sütik révén figyelik a (potenciális) ügyfelek viselkedését, de ez nem jelenti azt, hogy erre alapozva manipulálnák az árakat – mondta a lapnak Seth Miller, a PaxEx.Aero utazási ágazati szakoldal szerkesztője. (Böngészőnket inkognitó módba helyezve az oldalak nem tárolnak el a gépünkön a viselkedésünket nyomon követő sütiket.)

Az ő szavait erősítette meg Alex Da Silva, a Hawaiian Airlines szóvivője, aki szerint az árak akkor mennek fel, amikor elkezdenek elkelni a helyek az indulási dátum előtt vagy amikor a versenytársak árat változtatnak.

A cégek úgynevezett „dinamikus árképző algoritmusokat” alkalmaznak a valós idős és múltbéli foglalási adatok felhasználásával. A kereslet, a távolság, az útvonal és az osztály is befolyásolja az árat – mondta Laura Lindsay, a Skyscanner foglaló oldal szakértője. Hozzátette, hogy cége nem alkalmaz sütiket, ezért a látogató személye és többszöri visszatérése semmilyen módon nem befolyásolja az árakat.

Aiste Matuleviciute, a RatePunk nevű utazási technológiai start-up cég szóvivője egyetért azzal, hogy bár a repülőjegy-foglaló oldalak hozzáférnek az IP-címünkhöz, ez nem azért van, hogy a viteldíjakat módosíthassák.

Az ember tartózkodási helyére vonatkozó adatok gyűjtése lehetővé teszi a légitársaságok és a foglalási oldalak számára, hogy relevánsabb keresési eredményeket adjanak, például a látogató által használt pénznem és nyelv alapján.

Az inkognitó módban tapasztalt esetleges viteldíjkülönbségek véletlenek – állítja.

Scott Keyes, a Going nevű pontgyűjtő program alapítója megjegyzi: mindannyiunknak azt tanították, hogy a korreláció nem jelent ok-okozati összefüggést, "mégis úgy tűnik, hogy ezt kidobjuk az ablakon, amikor a légitársaságokról van szó". Csak azért, mert egyik keresésről a másikra megugrik az ár, még nem jelenti azt, hogy a viteldíjak a felhasználó aktivitása alapján változnak.

Ugyanez vonatkozik arra is, ha a légitársaságok a telefonon vagy a laptopon változtatják az árakat. "Soha nem láttam bizonyítékot arra, hogy ez létezik" – tette hozzá Keyes.

2. tévhit: A párok többet fizetnek

Miért van az, hogy néha nem lehet két megegyező árú jegyet venni? A légicégek még ugyanazon az osztályon sem árazzák be ugyanúgy az összes helyet. Ehelyett az üléseket tarifacsoportokra osztják. „Mindegyiknek saját előnyei vannak” – mondta Keyes.

Például drága, de 100 százalékban visszaváltható vagy leértékelt, de nem visszaváltható vagy nem visszaváltható, de cserélhető. „Sokszor a legolcsóbb csoport utolsó jegyét éppen eladták és a következő legolcsóbb jegy már drágább” – magyarázta.

3. tévhit: „Csak 2 hely maradt”.

A hiány érzete azt a benyomást keltheti a vásárlóban, hogy ha nem cselekszik, lemarad, és a FOMO (Fear of Missing Out, a lemaradástól való félelem) ismert marketingfogás. Viszont az, hogy „csak 2 hely maradt ezen az áron”, nem légből kapott állítás – mondja Ed Silver, az iSeatz „törzsutas-technológiai cég” informatikai igazgatója. „Ha az ügyfél ilyen üzenetet lát, akkor általában az tényleg azt jelenti, hogy csak két ilyen árú jegy maradt.”

A gond az, hogy néhány légitársaság – és itt a Washington Post amerikai légicégeket hoz fel példaként – nem teszi egyértelművé, mi a helyzet. A Southwest Airlines és az American Airlines például azt írja ki, hogy „2 maradt” vagy „2 ülés maradt”. A Delta hozzáteszi „ezen az áron”.

Az egyik megkérdezett szakértő tippje: ha három jegyre van szükség, vegyük meg külön: a két olcsót, majd a harmadikat a lehető legalacsonyabb áron.

4. tévhit: hétköznap olcsóbb foglalni

A Google Flights ötéves tarifaadatai szerint

kedden, szerdán és csütörtökön „átlagban mindössze 1,9 százalékkal olcsóbb a jegy, mint a hétvégén”.

Az amerikai vagy nyugati olvasó számára a 196 dolláros és a 200 dolláros jegy közötti árkülönbség minimális lehet. Másoknak talán nem. A Post szerint az árak föl-le mozognak és előfordulhat, hogy hétvégén olcsóbb a jegy.

John Rose, az Altour utazási iroda biztonsági igazgatója azt javasolja, hogy vegyük meg a jegyet, amikor a legjobbnak tűnik az ár. Utána, ha módosítható vagy visszaváltható jegyet vettünk, és az utazás előtt leesett az ár, törölhetjük a drágábbat és újat vehetünk. (Ismét csak kérdés, hogy ilyesmi reális-e az európai nyaralók által tömegesen használt diszkont légitársaságok esetében.) A Skyscanner amerikai utasok számára érdekes információja: a legolcsóbb, ha az ember 23 héttel az indulás előtt foglal, és a legolcsóbb nap az utazásra a kedd.

5. tévhit: A Google Flights-on a legolcsóbbak a jegyek

Ez ismét Észak-Amerika-specifikus tévhitnek tűnik. A Post megjegyzi: az úgynevezett „aggregátoroldalak”, mint a Google Flights és a Skyscanner, nem határoznak meg árakat. A tarifákat maguk a légitársaságok állítják be.

Az aggregátoroldalakon található ugyanakkor a legnagyobb választék (például olyan olcsó, de abszurd jegykombinációk is, amikor akár két napig tart egy 10 órás utazás). A Skyscanner csak a más oldalakon is látható árakat tudja mutatni és nincs hatása az árak alakulására – mondta Laura Lindsay, a cég korábban idézett szakértője.

Az ilyen oldalak előnye ugyanakkor, hogy néhány meg tudja mutatni, hogyan alakultak a jegyárak egy adott időszakban, tehát az ember láthatja, hogy átlagos, olcsóbb vagy drágább ajánlatot lát-e. Emellett be lehet állítani, hogy értesítőt küldjenek az árak változásáról.

Hátrányuk: egyes légitársaságok nincsenek rajtuk és esetleg egy viszonteladóhoz irányítják a látogatót, akinek probléma esetén már azzal a céggel és nem magával a légitársasággal kell rendeznie az ügyet.

A kommentelők kételkednek

A The Washington Post olvasói nem voltak teljesen elragadtatva a magyarázatokról. Az egyik kommentelő szerint partnerével két laptoppal figyelték egy skandináv légitársaság és mások árait. Az egyiken több ajánlatot is megnéztek, majd visszatértek a skandináv céghez – az ár jelentősen felment. A másik laptopon azonban még az alacsonyabb árat találták.

„Valaki tegye már fel a kezét, aki később visszament és alacsonyabb árat talált!” – jegyezte meg egy másik.

Egy harmadik pedig azt tette hozzá: ő mindig aggregátorokon keres repülőjegy- és szállodaárakat, majd közvetlenül a légicégnél vagy a szállodánál próbál foglalni, megemlítve, hogy máshol alacsonyabb az ár. (Ez szintén csak a nagyobb társaságoknál működik és nem az online foglalásra szakosodott és drága telefonszámokkal rendelkező fapados cégeknél.)

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Legendás második világháborús színterekre térnek vissza az amerikai katonák, ezúttal egy teljesen másik ellenséggel nézhetnek  farkasszemet

Legendás második világháborús színterekre térnek vissza az amerikai katonák, ezúttal egy teljesen másik ellenséggel nézhetnek farkasszemet

Egyre hangosabban szólnak a harci dobok a Távol-Keleten, a világnak szinte minden napra jut valami hír a kínai Népi Felszabadító Hadsereg (People’s Liberation Army – PLA) mozgásáról, vagy éppen legújabb fejlesztéseiről. Az utóbbi hetekben éppen Japánnal megy az acsarkodás, de a háttérben az Egyesült Államok folyamatosan erősíti a pozícióját, méghozzá nem is akárhol: a második világháború legendás helyszíneit élesztik újra, olyat is, ahonnan elindultak a bombázók 1945 augusztusában a Japán elleni atomcsapáshoz. A terv világos stratégiát vázol fel, amely arra figyelmezteti a teljes térséget, hogy egyre élénkebben éri őket a háború közelgő szele.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×