Európa van leginkább kitéve a „rendszerszintű” hiány veszélyének, ami akár az üzemanyag fejadagolásához is vezethet – véli három nagy nyersanyagkereskedő, a Vitol, a Gunvor és a Trafigura. A traderek vezetői úgy becsülték, hogy a Moszkva ukrajnai invázióját követő szankciók miatt akár napi 3 millió hordó – orosz forrásból származó – olaj és az abból készült termék tűnhet el a piacokról.
„Európa a gázolaj mintegy felét Oroszországból, és további, közel 50 százalékát a Közel-Keletről importálja” – emlékeztetett Russell Hardy, a svájci székhelyű Vitol olajkereskedő cég vezetője. „Így lesz rendszerszintű hiány a dízelből” – fogalmazott a szakértő egy, a brit Financial Times nevű gazdasági napilap által rendezett svájci konferencián.
Az orosz import az európai gázolajfogyasztás nagyjából 15 százalékát fedezi, miközben az Oroszországból származó kőolajat a kontinens finomítói is feldolgozzák.
Hardy szerint az, hogy Európában a benzinnel szemben a dízelfogyasztás nagyobb arányúvá vált, hiányhoz vezet az üzemanyagból. Hozzátette, hogy a finomítók a magasabb árakra válaszul növelhetik a gázolaj-termelést más kőolajszármazékok rovására, de elismerte, hogy hogy limitálni fogják, hogy melyik fogyasztójuk mennyit vásárolhat.
A genfi székhelyű Gunvor elnöke hozzátette:
„A dízel nem csak európai, hanem globális probléma”.
Az Energy Aspects vezető olajipari elemzője szerint pedig az olajtermékek közül „a dízel a legsúlyosabban érintett”, mivel Európa naponta közel 1 millió hordó orosz dízelolajat importál és a világ rekord alacsony olajkészletekkel lépett be a konfliktusba.
A francia TotalEnergies olajipari nagyvállalat közölte, hogy amennyiben nem kap ellenkező utasítást az európai kormányoktól, „a lehető leghamarabb, de legkésőbb 2022 végéig” felmondja orosz gázolaj-vásárlási szerződéseit. A TotalEnergies más kontinensekről fog kőolajtermékeket importálni, nevezetesen a szaúd-arábiai Satorp finomítóban előállított gázolajból – áll a közleményükben.
Európa legnagyobb energiakereskedői a múlt héten felszólították a kormányokat és a központi bankokat, hogy nyújtsanak sürgős likviditási támogatást a gáz- és energiapiacok működésének fenntartása érdekében, mivel az ukrán válság által kiváltott éles ármozgások megterhelték az árutőzsdei kereskedelmet.
Az európai nagykereskedelmi gázárhoz kötött határidős gázár az ukrajnai orosz inváziót megelőzően megawattóránként 80 euróról március elejére 300 euró fölé emelkedett, majd a héten ismét 100 euró alá süllyedt. Két évvel ezelőtt az európai gázárak megawattóránként 20 euró alatt voltak.