Hamburg egyik legforgalmasabb utcáját az első világháborút követő időszak legendás kancellárjáról, Gustav Stresemannról nevezték el. A közel két kilométer hosszú útvonal mentén már megkezdték azoknak a tábláknak a felállítását, amelyek figyelmeztetik az euro 4-es dízel-autók tulajdonosait, hogy péntektől, azaz június elsejétől nem hajthatnak be a Stresemann utcába, sem pedig az ezt keresztező Max-Brauer fasorba.
Az intézkedést Hamburg tartományi kormánya rendelte el, miután a Legfelsőbb Közigazgatási Bíróság februárban úgy döntött, hogy a légszennyezettség csökkentése érdekében azonnali hatállyal ki lehet tiltani a városokból a régebbi gyártmányú dízelautókat, ha más eszközzel nem tudnak megfelelni az Európai Unió környezetvédelmi előírásainak.
Noha egyelőre csak a 2009 előtt forgalomba hozott, illetve euro-4-es dízel-kocsikra vonatkozik a tilalom, Hamburg elöljárói utaltak arra, hogy még a kedvezőbb kibocsátású euro-5-ös autók kitiltása is szóba jöhet, ha a jövő héten életbe lépő intézkedés nem váltja be a hozzáfűzött reményeket.
Az észak-német nagyváros lépését hamarosan Stuttgart is követheti, mert Baden-Württenberg fővárosa – kiváltképpen földrajzi fekvéséből eredően – egyre nagyobb mértékben küzd a légszennyezettséggel, és a tartomány zöldpárti miniszterelnöke, Wilfried Kretschmer, is hajlik a dízel-meghajtású kocsik forgalmának korlátozására. Az ezen a héten Hamburgban érvénybe lépő intézkedést a német autóklub, az ADAC, élesen bírálta és rámutatott arra, hogy a gépkocsi tulajdonosokat büntetik azért a súlyos mulasztásért, amelyet az autógyárak követtek el a dízel-motorok emissziós értékeinek meghamisításával, ahelyett, hogy valóban környezetbarát meghajtású gépkocsikat bocsátottak volna forgalomba.
Berlinben a közlekedésügyi miniszter ígéretet tett olyan intézkedések mielőbbi foganatosítására, amelyek jelentősen hozzájárulnak a levegő szennyezettségének csökkentéséhez. Jelenleg 66 német városban lépi túl a légszennyezettség az Európai Unió által megengedett szintet, amelynek értelmében egy köbméter levegőben a nitrogén-oxid tartalom nem lépheti túl a 40 mikrogrammot.