eur:
411.23
usd:
392.77
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília

Júniustól keményen büntetik a dízelautók tulajdonosait Németországban

Hamburg belvárosának több forgalmas utcájából június elsejével kitiltják a régebbi gyártmányú dízel autókat. A levegő tisztaságának visszanyeréséért folyó erőfeszítések keretében az észak-német kikötőváros zárja ki forgalmából azokat a dízel-meghajtású gépkocsikat, amelyeknek kipufogógáza sok nitrogén-oxidot tartalmaz. Újabban Baden-Württenberg tartományban is hasonló intézkedést fontolgatnak.

Hamburg egyik legforgalmasabb utcáját az első világháborút követő időszak legendás kancellárjáról, Gustav Stresemannról nevezték el. A közel két kilométer hosszú útvonal mentén már megkezdték azoknak a tábláknak a felállítását, amelyek figyelmeztetik az euro 4-es dízel-autók tulajdonosait, hogy péntektől, azaz június elsejétől nem hajthatnak be a Stresemann utcába, sem pedig az ezt keresztező Max-Brauer fasorba.

Az intézkedést Hamburg tartományi kormánya rendelte el, miután a Legfelsőbb Közigazgatási Bíróság februárban úgy döntött, hogy a légszennyezettség csökkentése érdekében azonnali hatállyal ki lehet tiltani a városokból a régebbi gyártmányú dízelautókat, ha más eszközzel nem tudnak megfelelni az Európai Unió környezetvédelmi előírásainak.

Noha egyelőre csak a 2009 előtt forgalomba hozott, illetve euro-4-es dízel-kocsikra vonatkozik a tilalom, Hamburg elöljárói utaltak arra, hogy még a kedvezőbb kibocsátású euro-5-ös autók kitiltása is szóba jöhet, ha a jövő héten életbe lépő intézkedés nem váltja be a hozzáfűzött reményeket.

Az észak-német nagyváros lépését hamarosan Stuttgart is követheti, mert Baden-Württenberg fővárosa – kiváltképpen földrajzi fekvéséből eredően – egyre nagyobb mértékben küzd a légszennyezettséggel, és a tartomány zöldpárti miniszterelnöke, Wilfried Kretschmer, is hajlik a dízel-meghajtású kocsik forgalmának korlátozására. Az ezen a héten Hamburgban érvénybe lépő intézkedést a német autóklub, az ADAC, élesen bírálta és rámutatott arra, hogy a gépkocsi tulajdonosokat büntetik azért a súlyos mulasztásért, amelyet az autógyárak követtek el a dízel-motorok emissziós értékeinek meghamisításával, ahelyett, hogy valóban környezetbarát meghajtású gépkocsikat bocsátottak volna forgalomba.

Berlinben a közlekedésügyi miniszter ígéretet tett olyan intézkedések mielőbbi foganatosítására, amelyek jelentősen hozzájárulnak a levegő szennyezettségének csökkentéséhez. Jelenleg 66 német városban lépi túl a légszennyezettség az Európai Unió által megengedett szintet, amelynek értelmében egy köbméter levegőben a nitrogén-oxid tartalom nem lépheti túl a 40 mikrogrammot.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Alig költ az EU Ukrajnára, hiába a nagy fogadkozások

Alig költ az EU Ukrajnára, hiába a nagy fogadkozások

Az orosz invázió okozta pusztító gazdasági visszaesés ellenére Ukrajna 2023-ban figyelemre méltó ellenállóképességet mutatott, a gyászos 2022-es év után a GDP-je 5,3%-kal nőtt. Ugyanakkor a háború hosszú távú hatásai súlyosak: a költségvetési kiadások drasztikus emelkedése mellett a szociális, egészségügyi és oktatási források csökkenése demográfiai problémákhoz vezethet. Az EU és más nemzetközi partnerek támogatása kulcsfontosságú Ukrajna újjáépítéséhez, amelynek költségei a Világbank szerint elérhetik a 486 milliárd dollárt. A rekonstrukciós beruházások nemcsak Ukrajna talpra állását segíthetik, hanem stratégiai előnyöket hozhatnak az EU számára is, különösen a zöldenergia és az agrárszektorok terén – írja elemzésében a Vienna Institute for International Economics Studies (WiiW).

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×