eur:
409.25
usd:
375.59
bux:
74408.72
2024. november 5. kedd Imre
Előkerült egy jelentés: már a kezdetektől gond volt az An-148-cal

Előkerült egy jelentés: már a kezdetektől gond volt az An-148-cal

Egy napvilágra került 2010-es dokumentum megkérdőjelezte az An-148-as utasszállító gépek biztonságosságát. Egy ilyen repülő zuhant le a hétvégén Moszkva körzetében, az összes utas és személyzet halálát okozva. Oroszországban továbbra is kutatják a katasztrófa okait.

Már a kezdetektől komoly gondok és nem betervezett kiadások kísérték az An-148-as gépek üzembeállítását – hivatkozik egy most előkerült, de nyolcéves jelentésre a Regnum orosz hírügynökség.

Vasárnap 72 ember – 65 utas és hétfőnyi személyzet – vesztette életét, amikor röviddel a felszállás után lezuhant a Szaratovi légitársaság An-148-asa.

A Rosszija Airlines nevű légitársaság egyik igazgatója, Vlagyimir Jersov nevén publikált jelentés szerint három hónappal az első ilyen gépek üzembeállítása után 139 rendellenességet regisztráltak.

A legtöbb probléma a gép irányítási rendszerénél merült fel. A dokumentumban az akkor még ukrán-orosz kooperációban gyártott gép statisztikáit hasonlították össze az amerikai Boeing 737-500-assal. A végkövetkeztetés pedig ez:

a gép kétszer kevesebb időt tud a levegőben tölteni, és háromszor több esetben fordulnak elő vele gondok, mint a 737-essel.

A kéthajtóműves Antonovok üzembeállítása utáni három hónapban négy gépen mondta fel a szolgálatot az egyik hajtómű, emellett többször is előfordult, hogy meghibásodott az első ajtó nyitószerkezete, és 14 esetben maguktól kiestek az oxigénmaszkok.

„A gép megbízhatósága nem felel meg a korábban bejelentettnek, és

rendszeres járatok esetén nem tudja garantálni a biztonság megfelelő szintjét”

- olvasható még az anyagban.

A Regnum megjegyzi, hogy a dokumentumot egy internetes fórumon fedezték fel, és az Antonov eddig nem volt hajlandó kommentálni, hogy az valódi-e. A hírügynökség ugyanakkor emlékeztet, hogy a szerencsétlenül járt gép már 15 alkalommal került „váratlan helyzetbe” – némely incidens pedig veszélyeztette a repülésbiztonságot.

A katasztrófa egyik lehetséges okaként a nyomozók jelenleg azt emlegetik, hogy a mérőműszerek befagyása miatt hamis adatokat szolgáltattak a repülés sebességéről.

2009-ben kísértetiesen hasonló katasztrófát szenvedett az Air France Rióból Párizsba tartó Airbus A330-as gépe. A baleset néhány évvel megelőzte az első An-148-as járat indítását.

Közben a Vedomosztyi orosz pénzügyi lap „az ukrán-orosz barátság időszaka egyik politikai projektjének” nevezi az An-148-ast. Egyes szakértők szerint viszont nem a konstrukcióval van a baj, hanem az ukrán-orosz konfliktus nyomta rá bélyegét a gép sorsára.

A gépeket egy orosz és egy ukrán üzemben is gyártották, de hivatalosan ukrán terméknek minősül. A gyártás leállítása miatt mindkét ország a másikat hibáztatja.

Mindez azonban nem sok megnyugvást hoz a kazah határ közelében fekvő Orszk város lakosainak – többségükben az ő rokonaik és barátaik utaztak a gépen.

Címlapról ajánljuk

Amerika választ: így szavaznak most az Egyesült Államokban

Az Amerikai Egyesült Államokban november 5-én, kedden zárul az elnökválasztás, a legtöbb tagállamban ugyanis már hetek óta lehet szavazni. A választási rendszer egyik különlegessége, hogy nem közvetlenül az elnökjelöltekre szavazhatnak, hanem államonként eltérő számú elektort választanak, akik végül döntenek az elnök személyéről. Ez azt is jelenti, hogy nem feltétlenül az lesz a következő elnök, akire országosan a legtöbb szavazat érkezett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×