Infostart.hu
eur:
386.53
usd:
329.88
bux:
109528.37
2025. december 17. szerda Lázár, Olimpia

Egyre biztosabb, hogy pilótahiba okozta az Air France katasztrófáját

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy pilótahiba miatt zuhant két évvel ezelőtt az Atlanti-óceánba az Air France Rio de Janeiroból Párizsba tartó AF447-es járata. A Le Figaro című napilap értesülése szerint az Air France hat hónappal a katasztrófa előtt egy belső anyagot adott ki, amely az úgynevezett szélerősségmérési anomáliák esetén követendő utasításokat tartalmazta. A lap úgy tudja, az eddigi adatok arra utalnak, hogy a pilóta nem tartotta be ezeket az irányelveket.

A belső dokumentum egyebek mellett azzal az incidenssel is foglalkozik, amikor a sebesség méréséhez használt Pitot-csövek elfagynak és ennek következtében hibás adatok jelennek meg a műszarfalon. Az áprilisban megtalált feketedobozok által rögzített információk azt mutatták, hogy az AF447-es járat pilótáinak éppen ezzel a jelenséggel kellett megküzdeniük.

Az irányelvek szerint a kézi vezérlést átvevőnek ilyen esetben csak fokozatos és apró kiigazításokat kell végeznie, márpedig a Le Figaro szerint az AF447-est vezető pilóta ennek éppen az ellenkezőjét cselekedte, "brutálisan" megemelve a gép repülési magasságát. Ennek a műveletnek azonban végzetes következményei lehettek, mivel több tényező is a gép "áteséséhez" vezethetett.

Ez azt a jelenséget takarja, amikor a légáramlás leválik a szárnyakról, ennek következtében megszűnik a felhajtóerő és a gép zuhanni kezd. Az átesésnek számos oka lehet, de az AF447-es esetében úgy tűnik, hogy azt részben a túl meredek emelkedés és a nagy magasságban végrehajtott sebességváltozás idézhette elő.

A Le Figaro szerint a gépet vezető pilóta "óriási hibája" az volt, hogy akkor sem hagyta abba az emelkedést, amikor bejelzett az átesés-előrejelző rendszer, holott ebben az esetben lefelé kellett volna nyomnia a gép orrát, hogy a légáramlást visszanyerje. A lap több forrásra hivatkozva mindenesetre azt állítja, hogy a legénység egy pillanatig sem fogta fel, hogy az átesés bekövetkezett és a gép 180 km-es óránkénti sebességgel zuhan az óceán felé.

Az Air France-nál most állítólag azt próbálják megérteni, hogy miképpen hibázhattak ekkorát a pilóták, és ennek érdekében most a legénység korábbi szakmai pályafutását is vizsgálják, kiderítendő, hogy voltak-e hiányosságok a képzésükben.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Szakértő: akár népszavazás is dönthetne Ukrajna területi kérdéseiről

Szakértő: akár népszavazás is dönthetne Ukrajna területi kérdéseiről

Máskülönben nem lehet elképzelni, hogy Ukrajna lemondjon bármiről is a határain belül. Berlinen túl már az is látszik, miről tárgyalhat majd Moszkvába látogató következő amerikai küldöttség; most úgyis karácsonyi leállás jön a diplomácia területén. Bendarzsevszkij Anton értékelte a béketárgyalások állását az InfoRádió megkeresésére.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.17. szerda, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×