Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.39
bux:
0
2025. december 26. péntek István

Egy bálnával sikerül megfékezni az olajszennyezést?

Bár a Mexikói-öböl felett átvonuló Alex hurrikán elkerülte az olajkatasztrófa helyszínét, a viharos tenger megnehezíti a kármentesítést és több olajat sodor a partokra. Közben az egykori DeepWater Horizon platform kútjához érkezett a világ legnagyobb olajgyűjtő hajója.

A korábban tankhajóként szolgáló tajvani hajót nemes egyszerűséggel Bálnának hívják: tíz emelet magas, és három és fél amerikaifutball-pályánál is hosszabb. A BP azt reméli, hogy napi 21 millió gallon olajat tud majd kiszívni a tengerből. Egyelőre a már kiömlött olajat a térségre zúdult Alex hurrikán még inkább a partok felé nyomja.

Alabama államban például alma nagyságú kátránygolyók sodródtak a partokra. Az erős hullámzás miatt visszarendelték a felszínről olajat gyűjtő kisebb hajókat. A műanyag úszó gátak, amelyek eddig valamennyire visszafogták a szennyezést, nem tudnak ellenállni a viharos szélnek és hullámoknak.

Közben kérdéses az is, mennyire tud majd hatékonyan működni a tajvani olajszivattyúzó hajó. A Bálna 12 nyíláson át szívja majd be az olajjal szennyezett vizet, majd szétválasztja a két anyagot és a tengervizet visszaengedi. Eddig még nem tesztelték a működését, és kérdés: engedni fogja-e az amerikai környezetvédelmi ügynökség a valamennyire még mindig szennyezett tengervíz visszapumpálását.

Az idén elkészült hajó eredetileg tankernek épült, de az olajszennyezés után a tajvani TMT cég vezérigazgatója gyorsan úgy döntött, hogy olajfelszívó eszközzé kell átalakítani. A járművet Portugáliába küldték, ahol elvégezték a módosításokat rajta, majd a Mexikói-öbölbe indult tovább. Arról, hogy végül bevethetik-e, még az amerikai parti őrségnek kell döntenie.

A viharos időjárás ellenére a BP folytatja az úgynevezett mentesítő kutak fúrását, amelyeken keresztül szeretné eltömni a tengerbe gigantikus olajmennyiséget pumpáló fő kutat. Nem tudott a helyszínre érkezni egy harmadik és kisebb olajszivattyúzó hajó, a Helix Producer, amely pedig napi 25 ezer hordónyit tudna kiszívni a kúthoz csatlakoztatott hajlékony csöveken keresztül.

Szakértők szerint a viharos idő két szempontból is veszélyt jelent: egyrészt a mentesítés szüneteltetése miatt jóval több olaj kerül a partokra, másrészt a vihar a sérülékeny élővilággal rendelkező partmenti lápvidékekbe juttathatja be a szennyezést.

Közben Mexikóban az Alex hurrikán anyagi károkat okozott és több ezer embert kellett kimenekíteni az északi Tamaulipas állam halászfalvaiból.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

46 százalékkal nőtt a közvetlentőke-befektetések állománya 2023-ról 2024-re Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében – erről beszélt Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője az InfoRádióban.
VIDEÓ
Mi köze a Golf-áramlatnak egy ország nemzetbiztonságához? – A homokba dugják a fejüket a döntéshozók

Mi köze a Golf-áramlatnak egy ország nemzetbiztonságához? – A homokba dugják a fejüket a döntéshozók

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig a legújabb kutatások azt mutatják, hogy a globális felmelegedés jelenlegi szintje mellett már "lehetséges" kockázatos fordulópontok bekövetkezte, és a párizsi klímamegállapodás 1,5 és 2°C közötti felmelegedési tartományán belül azok "valószínűsíthetővé" válhatnak, megkérdőjelezve azt a korábban elfogadott elképzelést, hogy az éghajlati fordulópontokat alacsony felmelegedés esetén kis valószínűséggel lépjük át. Kétrészes cikksorozatunk első részében ezen fordulópontok bekövetkeztének természeti hatásait mutattuk be, ebben a cikkben pedig a klímaváltozást érdemben kezelő politikai, gazdasági fellépés lehetőségeit vizsgáljuk meg.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×