Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia

Megijedt a Renault az államfőtől

Visszakozott a Renault, és várhatóan mégsem viszi teljes egészében Törökországba a Clio negyedik generációjának gyártását. "Még semmi sincs eldöntve az ügyben" - nyilatkozta lakonikusan a sajtónak a cég második embere azt követően, hogy találkozott az ipari miniszterrel.

Patrick Pelatát azt követően rendelte magához az ipari tárca vezetője, hogy a gazdasági sajtóban megjelent: a 15 százalékos állami tulajdonban lévő cég a francia piacon rendkívül népszerű Clio modelljének negyedik generációját a Párizs környéki flins-i gyár helyett teljes egészében a törökországi üzemében akarja gyártani.

Történt mindez annak ellenére, hogy a Renault vezetése nem egészen egy éve ünnepélyesen megfogadta: a gazdasági válság átvészelésére az államtól kapott három milliárd eurós (800 milliárd forintos) kedvezményes hitel fejében öt évig egyetlen gyárat sem zár be Franciaországban, és nem visz további termelést külföldre.

A Renault-t ráadásul a kormány által 2008. decemberében bevezetett, a tíz évesnél idősebb gépkocsik lecserélését ösztönző, úgynevezett roncsprémium is nagymértékben segítette, tavalyi eladásai ugyanis 90 százalékkal ugrottak meg az előző évhez képest, elsősorban a kis mérető autóinak, a Twingónak és a vita tárgyát képező Cliónak köszönhetően.

"Bármi történjék, a franciaországi üzemben mindig lesz Clio-gyártás" - igyekezett megnyugtatni a kedélyeket az ipari minisztertől való távozásakor a Renault második embere, a döntésnek azonban vesztesei is vannak: a cég ugyanis rövidesen leállítja e modell gyártását a spanyolországi és a szlovéniai gyáraiban.

Az ügynek ezzel azonban még koránt sincs vége: az előzetes tervekkel ellentétben Patrick Pélata nem találkozott Nicolas Sarkozyvel, az államfő ugyanis, aki "kiemelt figyelemmel kíséri" a "Clio-dossziét" személyesen a cég elnök-vezérigazgatójával, Carlos Ghosn-nal akar beszélni szombaton. Nicolas Sarkozy egyébként szerdán azt mondta a parlamenti képviselők előtt tartott beszédében, hogy abszurd lenne megakadályozni egy Renault méretű céget, hogy gyárakat hozzon létre külföldön, ám hozzátette: "minden az egyensúlyon múlik", ami nyilván azt jelenti, hogy a cég vezetése nem tehet meg bármit.

Abba pedig, hogy mit tehet, úgy tűnik, az állam ezentúl még közvetlenebbül bele fog szólni: a gazdasági sajtó értesülése szerint ugyanis a kormány - a Renault legnagyobb részvényeseként - a jelenlegi egy helyett, mind a hat, őt megillető helyet elfoglalja a cég igazgatótanácsában, hogy, mint mondják, ily módon nagyobb rálátással rendelkezzenek a folyamatokra.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Tarol az AI: hamarosan már nem is lesz szükség zenészekre?

Tarol az AI: hamarosan már nem is lesz szükség zenészekre?

Folyamatos a vita a zeneiparban arról, hogy mire és milyen mértékben szabad vagy éppen nem szabad mesterséges intelligenciát használni, miközben a generatív AI fejlődése ott tart, hogy az emberek túlnyomó többsége már nem tudja megmondani, mesterséges zenét hall-e vagy ember által játszottat. Sokan zavarba kerülnek, mikor kedvenc zenéjükről kiderül, hogy nem is ember készítette.
VIDEÓ
Előbukkant a legújabb béketerv, Moszkva Európát sem támadhatná – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Előbukkant a legújabb béketerv, Moszkva Európát sem támadhatná – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök első alkalommal ismertette azt a húszpontos békekeretet, amelyről Ukrajna és az Egyesült Államok tárgyal, és amely az Oroszországgal kötendő megállapodás alapjául szolgálhat. Az elnök mielőbbi tárgyalásokat sürgetett Donald Trumppal ezeknek az ügyeknek a rendezésére - írja a Reuters hírügynökség. Oroszország és Ukrajna átfogó megnemtámadási megállapodást köt, amelynek betartását űralapú, pilóta nélküli megfigyelőrendszer ellenőrzi. Az Egyesült Államok, a NATO és az európai országok a NATO ötödik cikkelyéhez hasonló, kölcsönös védelmi garanciákat vállalnának Ukrajna felé. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×