Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
strand tengerpart óceán hullámzás
Nyitókép: Pixabay

Tengerszint-emelkedés: tényleg még annál is nagyobb a baj

Az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA csütörtökön közölte, hogy a tengervíz hőtágulása, valamint a jégtakarók és gleccserek olvadása miatt 2024-ben a vártnál nagyobb mértékben emelkedik a globális tengerszint.

A NASA elemzése szerint tavaly, a feljegyzett legmelegebb évben az emelkedés éves üteme 5,9 milliméter volt, szemben a várt 4,3 milliméterrel.

Összességében a tengerszint emelkedésének üteme 30 év alatt megduplázódott, a globális tengerszint 10 centiméterrel emelkedett azóta, hogy 1993-ban megkezdődött az óceánok magasságának műholdas rögzítése.

"A 2024-ben tapasztalt emelkedés nagyobb volt, mint amire számítottunk" - mondta Josh Willis, a NASA Jet Propulsion Laboratory kutatója.

"Minden év egy kicsit más, de az egyértelmű, hogy az óceán továbbra is emelkedik, és az emelkedés üteme egyre gyorsabb és gyorsabb".

Tavaly a tengerszint leginkább a hőtágulás, vagyis az óceánok felmelegedése miatt emelkedett, megfordítva azt a tendenciát, amely szerint az emelkedéshez elsősorban az olvadó gleccserek és jégtakarók járultak hozzá.

"Mivel 2024 az eddigi legmelegebb év volt, a Föld táguló óceánjai is követik ezt (a tendenciát), és (a vízszint) három évtizede a legmagasabb szintre emelkedik" - mondta Nadya Vinogradova Shiffer, a NASA munkatársa.

Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×