eur:
402.31
usd:
383.42
bux:
87870.72
2025. február 14. péntek Bálint, Valentin
Nyitókép: Pixabay

Ha Facebook nincs, semmi sincs - 3 millió posztot nyálazott át az NMHH

Platformizálódott a magyar kommunikációs tér, így napjainkban nehezen érvényesülhetnek azok a piaci vagy közéleti szereplők, amelyek nincsenek jelen a közösségi médiában - olvasható a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült friss kutatásban.

A kutatás szerint - amelynek részleteit kedden közölték - a médiahatóság aktuális tanulmánya a 300 legnépszerűbb hazai Facebook-oldal mintegy hárommillió, 2021 és 2024 között született posztját vette górcső alá. Ezek közül a legtöbb lájkot és egyéb reakciót a sporthírek váltották ki, a legtöbb komment a politikai témájú bejegyzésekhez érkezett, míg a legtöbb megosztást a receptek érték el.

A legnépszerűbb posztok a mindennapi élethez kapcsolódó mémek, az életről és halálról szóló nagy bejelentések, a celebekről, sportolókról, zenészekről szóló hírek, a gyors és egyszerű receptek, a megható történetek, az idézetek és az ezoterikus tartalmak voltak.

A vizsgált időszakban a legtöbb, csaknem 3,9 millió megosztást a

"Wegera a kommunikátor" állatmentő oldal

érte el, ott található a legtöbbször, csaknem 39 ezerszer megosztott poszt is, míg a legtöbb, mintegy 55 millió reakciót a Nemzeti Sport Online bejegyzései váltották ki - írták.

Az, hány emberhez jut el egy-egy bejegyzés, a tanulmány szerint szorosan összefügg azzal, hogy egyébként milyen gyakran posztol az adott oldal: az online hírportálok felületei például jellemzően óránként több bejegyzést is közzétesznek, ezek azonban kevésbé mozgatják meg a felhasználókat, ezzel szemben a ritkábban, napi egy-két alkalommal posztoló közéleti személyiségek bejegyzései sokakat képesek megszólítani - áll a kutatásban.

Kiemelték: a Facebook kimondott és burkolt elvárásai egyaránt meghatározzák, hogy a tartalomgyártók mit, mikor és milyen mennyiségben állítanak elő.

A platform például kimondottan, szabályzatában lefektetve tiltja a felnőtttartalmak közzétételét, míg a burkolt elvárásait leginkább az algoritmusok preferenciái határozzák meg, ezek azonban csak gyakorlati úton tapasztalhatók.

A tartalomgyártóknak tehát muszáj a posztjaikat a Facebook elvárásaihoz és ízléséhez igazítaniuk, máskülönben láthatatlanná válhatnak a felhasználóknak - írták.

Úgy folytatták: az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendelete (DSA) lehetővé teszi, hogy megértsük és finomhangoljuk, mit és hogyan mutat nekünk a platform. Lehetőségünk nyílt például néhány kattintással beállítani, hogy az algoritmikus válogatás helyett időrendi sorrendben lássuk a posztokat, csökkentve a kitettségünket a Facebook algoritmusainak.

Ennek ellenére a tartalomgyártóknak továbbra is érdemes figyelembe venniük a platform preferenciáit, hiszen a felhasználók nem álltak át tömegesen az időrendi sorba rendezett hírfolyamra - tették hozzá.

A gazdaság más területeihez hasonlóan a Facebookon is jellemző, hogy kevés szereplő visz sokat:

a vizsgált bejegyzések több mint felét a húsz legnépszerűbb oldal tette közzé.

A 300 vizsgált oldal legnagyobb része, 42 százaléka valamilyen közéleti személyiség felülete volt, ők a legsikeresebbek a felhasználók elérésében is: a húsz legtöbb interakciót produkáló oldalból tizenhét közéleti személyiségé volt.

Az onlineplatformok.hu oldalon elérhető tanulmány ismerteti a Facebook további hazai toplistáit is, egyben tartalmazza a rekordtartó oldalakra és posztokra vezető linkeket. A https://youtu.be/RCi6LzSFlLE linken elérhető videóban Németh Gábor Sándor, az NMHH online platformok főosztályának jogi szakértője beszél a témáról - közölte a hatóság.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.14. péntek, 18:00
Rab Árpád
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Információs Társadalom Kutatóintézet tudományos főmunkatársa
Nagy fordulat készül a mesterséges intelligenciában – Mutatjuk, kik lehetnek a nyertesek

Nagy fordulat készül a mesterséges intelligenciában – Mutatjuk, kik lehetnek a nyertesek

A ChatGPT 2022 novemberi bemutatása óta a mesterséges intelligencia a legforróbb sztori a részvénypiacon. Az Nvidia vezetésével a chipgyártó és az AI-infrastruktúrához köthető amerikai óriáscégek uralják a címlapokat, most viszont úgy néz ki, hogy alaposan átalakulhat a vezető tőzsdei narratíva: megjelent ugyanis Kínában a DeepSeek, a versenytársakéhoz képest sokkal olcsóbb AI pedig azonnal az ázsiai technológiai vállalatok felé terelte a befektetők figyelmét. Elindult tehát egyfajta átárazódás az AI-sztoriban, ráadásul a szakértők is egyre optimistábbak a kínai AI jövőjével kapcsolatban. Már csak az a kérdés, hogy mit tudnak ezek a kínai nagyágyúk, mire számíthatunk az új modellektől, és a profik szerint is jó ötlet-e most beléjük fektetni.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×