eur:
397.71
usd:
367.71
bux:
89971.53
2025. március 22. szombat Beáta, Izolda
Close-up hands shot asia girl gamer use smartphone play online game colorful neon light on desk in living room at home. Online esport streaming game online, Home quarantine activity concept.
Nyitókép: Tirachard/Getty Images

Megmérték, mire mennyi ideig tudunk koncentrálni – aggasztó a helyzet

Egy brit kutatás rávilágított, hogy egy felnőtt ember ma már átlagosan mindössze 17 percig képes csupán koncentrálni, mielőtt elkalandozna a figyelme, a tizenévesek és annál fiatalabbak esetében pedig még aggasztóbb a helyzet.

A mindennapjaink egyik főszereplőjévé előlépő okoseszközök miatt egyre inkább csökken, hogy mennyi ideig vagyunk képesek egy adott dologra vagy személyre koncentrálni - írja az Index.

Korábban úgy vélték, hogy egy ember körülbelül 25 percig képes fenntartani a figyelmét, így már akkor megkérdőjelezhetővé vált az, hogy egy 45 perces tanórát vagy egy annál is hosszabb munkafolyamatot hogyan tud valaki végigülni, vagy hogyan képes a legjobb tudása szerint elvégezni a feladatát, mostanra azonban lényegesen aggasztóbb számokat eredményeznek a kutatások - írják.

Egy új közvélemény-kutatás felfedte, hogy vélhetően az okostelefonok állandó hangjelzése és rezgése miatt egy felnőtt csupán 17 perc 10 másodpercig képes fenntartani a fókuszt, mielőtt elkalandozna.

Mindez nem csupán a munkahelyi feladatok elvégzését nehezíti meg, vagy a tanórákon való odafigyelést, de a személyes kapcsolatok is kárát látják. Sőt, a testi épségünket is fenyegetheti, hiszen a komoly odafigyelést igénylő közlekedés közben is nagyobb eséllyel szenvedünk balesetet, ha már csak ilyen rövid időre tudjuk fenntartani a koncentrációnkat.

A kutatások során a generációk közötti különbségek is jól mérhetők. A most tinédzser és 20-as éveik elején járó Z generáció tagjai, vagyis a 18–24 év közötti megkérdezettek 50 százaléka csupán 60 másodpercig volt képes egy adott dologra koncentrálni.

A figyelmünk elterelésének legfőbb okai a kutatás eredményei alapján a fáradtság, a stressz és a mobiltelefonok értesítései

- írja a lap a Nest megbízásából készült felmérés alapján. A cég ügyfél-vezérigazgató-helyettese, Gavin Perera-Betts a sajtónak azt nyilatkozta: "Az állandóan felvillanó értesítések, a közösségi média és az információhoz való azonnali hozzáférés számokkal kimutathatóan is befolyásolja a koncentrációs képességünket."

Kiemelte, hogy a rendkívül aggasztó eredményekben azonban a stressz és a fáradtság is komoly szerepet játszik, hiszen amikor fáradtak vagy stresszesek vagyunk, küzdünk a koncentráció fenntartásával, ami még nehezebbé teszi, hogy egy adott feladatra hosszabb távon összpontosítani tudjunk.

Mint írják, a kutatás megállapította, hogy az alábbi tevékenységek során mennyi idő után veszítjük el a figyelmünket:

  • Beszélgetés a partnerükkel - 19 perc 17 másodperc
  • Játék a gyerekekkel - 20 perc és hat másodperc
  • Intim együttlét - 19 perc 27 másodperc
  • Csevegés egy baráttal - 20 perc és négy másodperc
  • Munkahelyi megbeszélés - 17 perc és 36 másodperc
  • E-mail írása - 13 perc és három másodperc
  • Szövegírás - 11 perc 41 másodperc
  • Takarítás - 20 perc 20 másodperc
  • Vezetés - 26 perc 10 másodperc
  • Munkahelyi feladat - 20 perc 40 másodperc
  • Pénzügyek rendezése - 19 perc 49 másodperc
  • Könyvolvasás - 22 perc 34 másodperc
  • Filmnézés - 25 perc 12 másodperc
  • Online videók nézése - 17 perc és hat másodperc
  • Sportmérkőzés nézése - 21 perc 57 másodperc
  • Podcast hallgatása - 19 perc és 16 másodperc
  • Edzés - 20 perc 57 másodperc
Címlapról ajánljuk

Itt a tavaszi allergiaszezon – figyeljen az is, aki most nem allergiás

A tavaszi allergiák és a tünetek a teljes magyar lakosság csaknem tíz százalékát érintik, néhány éven belül pedig akár 20-25 százalék is lehet ez az arány – mondta az InfoRádióban Nékám Kristóf. Az allergológus szerint érdemes akkor is elmenni az orvoshoz, ha valaki nem tudja biztosan, mire allergiás, mert teszttel egyszerűen és gyorsan ki lehet mutatni.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.24. hétfő, 18:00
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet vezetője
Závecz Tibor a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet ügyvezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×