Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Nyitókép: Pixabay

Nem bírja el a talaj a kínai nagyvárosokat

Több város is süllyed, ami sok tízmillió ember életét sodorja veszélybe.

A Science című folyóiratban publikált vizsgálatban különböző kínai kutatóintézetek több mint félszáz kutatója vett részt. Ez volt az első alkalom, amikor a kutatók műholdas adatokon alapuló, szisztematikus vizsgálattal mérték fel a kínai városok 2015 és 2022 közötti süllyedését. Az alkalmazott radartechnikával évente néhány milliméteres süllyedést is ki lehet mutatni. A kutatók 82 kínai nagyvárost vizsgáltak, és ezeknek csaknem a felénél kimutatható mértékű volt a talaj süllyedése. A süllyedő területeken él Kína városi lakosságának csaknem harmada.

A kutatók becslése alapján a következő száz évben Kína tengerparti területeinek körülbelül negyede a tenger szintjénél mélyebbre kerül, amit főként a talaj süllyedése okoz. A megvizsgált városi területek 45 százaléka évi 3-10 millimétert süllyed, míg 16 százalékuknál az évi 10 millimétert is meghaladja, ami a városi népesség 29 százalékát, illetve 7 százalékát érinti. A süllyedés okaként a talajvíz kiemelésén kívül az új épületek egyre nagyobb súlyát jelölték meg. Megállapították azt is, hogy 2120-ra Kína tengerparti területeinek 22-26 százaléka a tenger szintjénél mélyebben fog elhelyezkedni, ezeken a területen a térség lakosságának 9-11 százaléka él.

A városok süllyedésének mérése segíti a várostervezőket és a kormányzati szerveket abban, hogy megelőzzék vagy visszafordítsák a jelenséget. Egyes helyeken, ahol a talajvíz kiemelése okozza a fő problémát, megtilthatják a talajvíz további kiemelését a gyorsan süllyedő területeken, de akár az is előfordulhat, hogy vizet pumpálnak vissza a talajba.

Címlapról ajánljuk
Mi történt Lewis Hamiltonnal? Dobogóra sem ért fel a legenda, csalódást keltő szezont zárt a Ferrari
2025, F1-évértékelő

Mi történt Lewis Hamiltonnal? Dobogóra sem ért fel a legenda, csalódást keltő szezont zárt a Ferrari

A pesszimistább várakozásokat is alulmúlta az idei Forma–1-es szezonban a Ferrari: az olasz csapat szurkolóinak Lewis Hamilton sanghaji sprintgyőzelmével és Charles Leclerc néhány dobogós helyezésével kellett beérniük. Az olasz istálló a negyedik helyen zárta a konstruktőrök csatáját. Vámosi Péter, a Motorsportol.hu főszerkesztője azon sem lepődne meg, ha 2027-ben teljesen új pilótafelállással kísérletezne a a Ferrari.

Háború, halál, béke – Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×