Sorra szedi az áldozatait az Egyesült Királyságban kiépített okos-autópálya: a négyéves tesztidőszak folyamán az M1-es autópálya Sheffield és Rotherham közötti, csaknem 30 kilométeres szakaszán annyi bírságot szabtak ki a sebességhatárok és a sávlezárások figyelmen kívül hagyása miatt a modern technológiának köszönhetően, hogy az átszámítva milliókban kifejezhető bevételt termel naponta – írja a vezess.hu.
Összesen 22 546-an szegték meg a 2020-ban a környezetszennyezés csökkentése érdekében 60 mérföld/órára (96 km/órára) mérsékelt sebességhatárt az intelligens autópályán. Csak ebből 2,25 millió fontnyi, átszámítva több mint egymilliárd forintnyi bevétele származott volna a brit kormánynak, ha minden esetben teljes egészében kifizették volna a bírságot.
Összesen 119 204 esetben bírságoltak, ami a négy évre kivetítve több mint 11,9 millió fontnyi, azaz csaknem 5,5 milliárd forintnyi pénzbüntetést jelent annak ellenére, hogy a koronavírus-járvány alatt forgalomcsillapítási okokból egy időre feloldották a szigorítást. Ez napi bontásban 8164 fontnak felel meg, ami a mostani árfolyam szerint körülbelül 3,7 millió forinttal egyenlő.
Az Egyesült Királyságban először 2006-ban jelent meg, de hivatalosan 2014 óta alkalmazzák az okosautópálya-szakaszokat, amik a forgalom irányításában és a valós idő szerinti figyelmeztető táblák kihelyezésében jelent újítást. Az intelligens autópályákon előfordul, hogy a leállósávot is forgalmi sávként használják, illetve változó sebességkorlátozást alkalmaznak a forgalom áramlásának szabályozására.
A 400 kilométeren kiépített okos-autópályák az egész hálózat tíz százalékát teszik ki, de tavaly a biztonsági aggályokra és a költségekre hivatkozva leállították a további szakaszok építését.