Infostart.hu
eur:
364.27
usd:
316.12
bux:
150381.6
2026. augusztus 12. szerda Klára
Nyitókép: Pixabay.com

A túl sós étrend gyengíti az immunrendszert

Nemcsak a járványvédelmi megelőző intézkedésekre érdemes figyelni, hanem az étkezésre is.

A túl sós ételek gyengítik az immunrendszert - bizonyította be a Bonni Egyetemi Kórház egerek és emberek bevonásával készült kutatása. A megvizsgált egerek sokkal érzékenyebbek voltak a bakteriális fertőzésekre, és az önkéntesek is gyengébb immunrendszerről számoltak be – írta Science Translational Medicine tudományos folyóiratban megjelent tanulmány alapján a 24.hu. A túlzott sóbevitelről már korábban kiderült, hogy hozzájárul a magas vérnyomás kialakulásához.

Az eredmények szerint a túl sós étrenden tartott kísérleti egerek lépében és májában százszor, ezerszer több betegséget okozó patogént találtak, mint azokéban, akik nem ettek ennyire sósan. A húgyúti fertőzésekből is lassabban gyógyultak ki.

Az eredményeket önkéntesek bevonásával embereken is tesztelték. Az általában szokás mennyiségüknél

napi 6 grammal több só bevitele után az önkéntesek immunsejtjei sokkal gyengébben reagáltak a baktériumokra, mint korábban.

A pluszmennyiség nagyjából két gyorséttermi étel plusz sótartalmának felel meg.

A kutatók szerint az áll a háttérben, hogy az extra sót a vesék szűrik ki - a folyamat mellékhatásaként azonban úgynevezett glükokortikoidok halmozódnak fel a szervezetben, amelyek gátolják a granulociták, azaz a vérben található leggyakoribb immunsejtek működését.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint napi 5 gramm só fogyasztása egészséges az ember számára. A Bonni Egyetem német példája szerint a férfiak tíz, a nők pedig nyolc grammot fogyasztanak átlagosan.

A kutatók arra is felhívták a figyelmet, hogy az eredményeik igazolták azt is, hogy csak azok a kutatások tudnak rávilágítani az ilyen összefüggésekre, amelyek az egész testet vizsgálják, a sejttenyészettel végzett megfigyeléseknek megvannak a korlátaik.

Címlapról ajánljuk

Rendkívüli intézkedést jelentett be Magyar Péter Paksról

Egy dunai fenékküszöb azonnali építését rendelte el a kormány hosszú távú megoldásként, és készenlétbe helyeztek két 80 méteres bárkát, amit ideiglenes intézkedésként elsüllyesztenek, ha kell, a Duna vízszintjének emelése érdekében – jelentette be a miniszterelnök.
inforadio
ARÉNA
2026.08.13. csütörtök, 18:00
Sinkó Eszter
egészségügyi közgazdász
Fontos adatok érkeztek, megmozdultak a tőzsdék

Fontos adatok érkeztek, megmozdultak a tőzsdék

Vegyes a hangulat a világ tőzsdéin, Európában a délutáni amerikai inflációs adat előtt és után is maradt az iránykeresés, míg az USA-ban pozitív elmozdulások láthatók. A júliusi amerikai infláció a várakozásoknak megfelelően 3,4 százalékra lassult, a maginfláció pedig 2,5 százalékra mérséklődött, ami a múlt heti gyenge munkaerőpiaci adatokkal együtt kedvező a Fed szeptemberi kamatdöntésével kapcsolatos várakozások számára. A technológiai részvényeket közben a CoreWeave és a Super Micro erős gyorsjelentései húzzák, míg a közel-keleti feszültségek miatt a Brent ára továbbra is 90 dollár közelében jár.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×