eur:
401.37
usd:
365.71
bux:
73411.75
2024. október 5. szombat Aurél

Kenguru nagyságú óriás repülőpulykák

Óriás repülőpulykák éltek egykor Ausztráliában - derítették ki ausztrál kutatók öt kihalt madárfaj fosszíliáinak és csontjainak elemzése alapján.

A kihalt fajok a mai homoki ásótyúk és a talegallatyúk tagbaszakadt rokonai voltak - közölték az adelaide-i Flinders Egyetem kutatói.

A madáróriások a pleisztocén korban (1,6 millió - 10 ezer év) éltek, együtt az olyan óriás állatokkal, mint a valaha élt legnagyobb ismert erszényes, a diprotodon, az erszényesoroszlán és a kengurufélékhez tartozó procoptodon.

A tudósok kezdetben úgy vélték, hogy az 1880 körül talált első fosszíliák egyetlen ősi madárfajt rejtenek, de újabb vizsgálatuk nyomán arra a következtetésre jutottak hogy öt fajról van szó.

Köztük volt az a mintegy nyolc kilogramm súlyú pulyka, amely a keleti szürke óriáskengurunál is magasabb - 1,3 méter - lehetett, azaz négyszer nagyobb volt a mai madárnál.

"Felfedezésünk figyelemre méltó, mivel feltárja, hogy az ausztrál ásótyúkfélék több mint fele kihalt a pleisztocén korban" - magyarázta Elen Shute kutató.

"Összehasonlítottuk az 1880-ban majd 1970-ben talált fosszíliákat a közelmúltban felfedezett maradványokkal, és az újonnan találtak segítségével váltak igazán világossá a fajok közötti különbségek" - tette hozzá.

Sok kihalt nagy madártól - mint például a dodó - eltérően ezek az ásótyúkok nem voltak röpképetlenek. Ugyan nagyok voltak, hosszú szárnycsontjaik megmutatták, hogy valamennyien képesek voltak repülni, és valószínűleg fákon aludtak, szemben modern rokonaikkal, a mostani pulykákkal.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.07. hétfő, 18:00
Karácsony Gergely
Budapest főpolgármestere
Súlyos hibát követne el az EU, ha így mentené meg az autóiparát

Súlyos hibát követne el az EU, ha így mentené meg az autóiparát

Az Európai Unió úgy döntött, büntetővámokat vet ki a Kínából importált elektromos autókra, válaszul a versenytorzító kínai állami támogatásokra, amelyekkel a távol-keleti ország saját autóiparát erősítette az elmúlt években. Ez a lépés nem minden európai szereplőre hat egyformán, és fennáll annak a lehetősége, hogy megegyezés helyett kereskedelmi háború robban ki az EU és Kína között. Ez pedig egy még súlyosabb döntéshez vezethet, a kibocsátáscsökkentési célok módosításához.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×