Infostart.hu
eur:
364.43
usd:
316.19
bux:
150381.6
2026. augusztus 13. csütörtök Ipoly

A reggeli kihagyása fokozhatja a szívroham kockázatát

A reggeli kihagyása fokozhatja a szívroham kockázatát - mutatta ki a Harvard Egyetemen végzett új kutatás, amelyet a Circulation című tudományos lapban publikáltak hétfőn.

Egy idősebb férfiak körében végzett felmérés arra az eredményre jutott, hogy akik általában kihagyták az első étkezést, azoknál 27 százalékkal nagyobb a szívroham kockázata, mint a rendszeresen reggelizőknél. A Harvard Egyetem Közegészségügyi Karának kutatói szerint az összefüggés nyugodtan alkalmazható az emberek más csoportjaira is.

A vizsgálatot végző szakértők nem biztosak abban, mi okozza a kockázat emelkedését. Úgy vélik, akik nem reggeliznek, valószínűleg éhesebbek lesznek a nap folyamán, ezért többet is esznek. A szervezetnek nagyobb mennyiséget kell rövidebb idő alatt megemésztenie, ettől magasra szökik a vércukor szintje, mely károsíthatja az érfalakat.

"A reggeli kihagyása egy vagy több kockázati tényezőhöz vezethet, elhízáshoz, magas vérnyomáshoz és magas koleszterinszinthez, cukorbetegséghez, ezek pedig idővel szívrohamot okozhatnak" - hangoztatta Leah Cahill, a kutatás vezetője.

A kérdőív nem érdeklődött, mit fogyasztottak, akik reggeliztek, tehát nem dönthető el, vajon a zsíros, cukros reggeli hasznosabb-e, mint ha nem ennének egyáltalán semmit.

"Nem tudjuk, a napi első étkezés ideje vagy tartalma számít-e. Valószínűleg mindkettő. Általában igaz, hogy akik reggeliznek, egészségesebben is táplálkoznak" - magyarázta Andrew Odegaard, a Minnesotai Egyetem kutatója, aki a reggeli kihagyása és az elhízás, illetve a magas vérnyomás összefüggéseit kutatta.

A tanulmány közel 27 ezer, 45-82 éves férfi étkezési szokásait és életmódját vizsgálta 1992-ben. Közülük 13 százalék mondta, hogy nem szokott reggelizni. A résztvevőket további 16 évig követték. A nem reggelizők nagyobb valószínűséggel voltak dohányosok, fiatalabbak, nőtlenek, több alkoholt fogyasztottak és kevesebbet mozogtak.

A következő 16 év folyamán a megkérdezettek közül 1527-en szenvedtek szívrohamot, közülük 171-en tartoztak a reggelit kihagyók közé. A kutatók számításba vettek egyéb tényezőket: a dohányzást, az alkoholfogyasztást, az étrendet, a vérnyomást és a testtömegindexet is, így jutottak arra az eredményre, hogy a reggeli kihagyása 27 százalékkal növeli a szívroham kockázatát.

Az is kiderült, hogy némi átfedés lehet a nem reggelizők és az éjszakai evők között. Az utóbbiaknál 55 százalékkal nagyobb volt a szívkoszorúér-betegségek kockázata, mint azoknál, akik nem ettek lefekvés után, ám a kutatók szerint ez nem ad okot komolyabb aggodalomra, hiszen a megkérdezettek közül kevesen számoltak be ilyen szokásról.

A megkérdezettek 97 százaléka európai származású volt férfi volt, az eredmények érvényesek lehetnek nőkre és más etnikai csoportokra is, ám a szakértők szerint ezt újabb kutatásnak kell megerősítenie.

Hivatalos becslések szerint az amerikaiak 18 százaléka nem reggelizik, tehát a tanulmány fontos információ lehet számukra. "Igen egyszerű az üzenet: a reggeli fontos étkezés" - foglalta össze Eric Rimm, a tanulmány egyik szerzője.

Címlapról ajánljuk
A Kárpátokra nézve is van bőven tanulsága a kolumbiai földrengésnek

A Kárpátokra nézve is van bőven tanulsága a kolumbiai földrengésnek

Százak vesztették életüket a hétfői kolumbiai földrengésben, míg a szomszédos Venezuelában júniusban volt két, 7,2-es, illetve 7,5-es erősségű földrengés, a kettő között furcsa mód a látszólagos földrajzi közelség ellenére viszont nincs összefüggés. Van viszont tanulság bőven, erről is beszélt Harangi Szabolcs geológus, vulkanológust, az ELTE tanszékvezető egyetemi tanára az InfoRádióban.

Rendkívüli kormányzati tájékoztató jön Paksról csütörtökön, Magyar Péter külön is üzent a helikopterezésről

Csütörtökön 15 órakor tartják a kormány tájékoztatóját a szerdai paksi kihelyezett kormányülés után. Részletes tájékoztatást adnak a dunai fenékküszöb megépítéséről és a két bárka esetleges elsüllyesztéséről.
inforadio
ARÉNA
2026.08.13. csütörtök, 18:00
Sinkó Eszter
egészségügyi közgazdász
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×