Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Pexels.com

Hét évig ringott az óceánon a "nulla energiás" vitorlás

Az Energy Observer a Napból, a szélből és a tengervízből nyeri a működéséhez szükséges összes energiát

Hétéves világkörüli út után kikötött a franciaországi Bretagne Saint-Malo kikötőjében a világ első, tiszta energiával meghajtott hajója, az Energy Observer, amely a Napból, a szélből és a tengervízből nyeri a működéséhez szükséges összes energiát.

Az ötmillió euróból (másfél milliárd forint) megépített, napelemekkel, szélturbinákkal és üzemanyagcellás technológiával felszerelt, 30 méter hosszú katamarán július 27-től a Szajnán Párizsban horgonyoz majd.

A hajó több mint ötven országot érintő körútja során mintegy száz alkalommal kötött ki. Összesen 68 ezer tengeri mérföldet (mintegy 126 ezer kilométert) tett meg, a földkörüli út több mint háromszorosát.

A katamarán útja során felhasznált energia 40 százaléka szélenergia, 40 százaléka napenergia volt, 20 százalékot pedig a tengervízből elektrolízis útján nyert hidrogén biztosított.

A cég most az Energy Observer 2 projekten dolgozik, ez egy 120 méter hosszú, 22 méter széles és 5000 tonna kapacitású, folyékony hidrogénnel működő teherhajó lesz.

A tengeri kereskedelem évente a Földön kibocsátott üvegházhatású gázok 3 százalékáért felelős - közölte a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO), amely 2050-re nullára szeretné csökkenteni a kibocsátást.

Egy napenergia-meghajtású hajó már 2010-2012-ben megkerülte a Földet, a Turanor PlanetSolar nevű katamarán Monacóból indulva 19 hónap alatt tett meg 60 ezer kilométert, hogy felhívja a figyelmet a megújuló energiaforrásokra.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: amikor Magyarország nem a maga ura, mindig ráfázik
videó

Orbán Viktor: amikor Magyarország nem a maga ura, mindig ráfázik

A békepárti országjárás Kecskeméten folytatódott szombaton, ahol Orbán Viktor miniszterelnököt Csiszár Jenő kérdezte. Az esemény a jelenlegi világ-és belpolitikai helyzetre, a békepárti álláspont kiemelt szerepére és Magyarország biztonsági érdekeire koncentrált.

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×