Két hét szünet után Szingapúrban rendeznek Forma-1-es versenyhétvégét. A legutóbbi futamot, az Olasz Nagydíjat Max Verstappen nyerte, idei 12. első helyezését elérve. A holland pilóta egyben új rekordot is felállított Monzában, ő lett ugyanis az első, aki egy F1-es idényen belül sorozatban 10 futamgyőzelmet aratott.
A vb-pontversenyben Max Verstappen 145 ponttal előzi meg csapattársát, a mexikói Sergio Pérezt, a harmadik helyen a spanyol Fernando Alonso áll. A Szingapúri Nagydíjjal együtt még nyolc versenyhétvége van hátra a 2023-as szezonból.
Vámosi Péter, a Motorsport Online főszerkesztője úgy fogalmazott az InfoRádióban, hogy a szingapúri az egyik legkíméletlenebb versenypálya a száguldó cirkuszban. Valtteri Bottas, az Alfa Romeo finn pilótája egy korábbi nyilatkozatában azt mondta, a magas hőmérséklet és páratartalom miatt olyan itt versenyezni, mintha az ember gyorsan biciklizne egy szaunában és közben az életéért küzdene.
A pálya kialakítása csak minimálisan változott az évek alatt.
Utcai aszfaltcsíkról van szó, ami a szakíró véleménye szerint
elsősorban Sergio Péreznek kedvez,
aki „nagyon érzi ” az ilyen versenypályákat, így ő „jobban elemében lehet” a többiekhez képest.
Fontos újítás jön
Vámosi Péter felhívta a figyelmet arra a változásra, hogy ettől a versenyhétvégétől új mérési metódusok alapján dolgozik a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). Ennek bevezetésére azért volt szükség, mert a mezőnyben több olyan autó is akadt, amelyeknek az első és a hátsó szárnya, valamint a padlólemeze „nem egészen úgy hajlott, ahogyan annak kellett volna.” A szakértő szerint a Szingapúri Nagydíj ad majd arra választ, hogy az új szabályok kiket és mennyire érintenek hátrányosan. Sokan azzal számolnak, hogy
egy-egy autó ideje akár fél másodpercet is romolhat körönként.
„Gyanítom, hogy nem a Red Bull lesz ez. Christian Horner csapatfőnök előre le is nyilatkozta, hogy ne tőlük várják ezt” – mondta Vámosi Péter.
Hozzátette: az az istálló, amely a változtatások miatt veszélyben lehet, az a nyáron komolyan visszaeső Aston Martin, hacsak közben át nem alakította az autóit. „Lehet, hogy lesz némi változás az erősorrendben, az élen azonban nagy meglepetés nem várható” – fejtegette.
A Ferrari képviselői a napokban azt nyilatkozták, hogy örülnek, ha elcsípnek néhány pontot Szingapúrban, így tőlük a szakértő megállapítása szerint nem várható kiugró eredmény. A McLaren viszont akár ezúttal is meglepetést okozhat, a Mercedes esetében pedig „lassan kijelenthető, hogy stabilan esélyük van a második helyre.”
Nagy kérdés, hogy az Aston Martint hogyan érinti majd a már említett szabályváltozás.
Mi lesz az Alfa Romeóval?
Az Alfa Romeo nem teljesít jól ebben a szezonban, azt azonban már bejelentette a csapat, hogy jövőre is a Valtteri Bottas, Csou Kuan-jü pilótapárossal vág majd neki az idénynek. Vámosi Péter úgy véli, egy csapat stabilitásához sokat hozzátesz, ha nem cseréli le évről évre a versenyzőit. Mint fogalmazott, a kínai pilóta esetében már nemcsak arról van szó, hogy „hoz magával némi szponzori támogatást”, hanem be is bizonyította, hogy igenis megállja a helyét Valtteri Bottas mellett.
Az Audi tavaly jelentette be, hogy három lépcsőben a Sauber csapatának többségi tulajdonosa lesz, és a megjelenésük egyben a jelenlegi névadó szponzor, az Alfa Romeo távozását is magával vonja. Kérdés, hogy ez a váltás miként befolyásolja majd a pilóták helyzetét, de ez még a jövő zenéje. A pletykák szerint az Audi szeretne majd egy német versenyzőt is a csapatában látni, de ez 2025-nél hamarabb nem valósul meg.
Vámosi Péter szerint ez a német pilóta a tavaly visszavonuló Sebastian Vettel, Nico Hülkenberg vagy Mick Schumacher lehet.
Felipe Massa már nem a versenypályán küzd, de világbajnok akar lenni
A Szingapúri GP az elmúlt időszakban nemcsak a versenyzés miatt került a középpontba, hanem egy korábbi sztár pereskedése miatt is, ugyanis Felipe Massa augusztusban arról értesítette a száguldó cirkusz és a FIA vezetőségét, hogy jogi eljárást indít a véleménye szerint manipulált 2008-as Szingapúri Nagydíj miatt, valamint elveszített világbajnoki címe ügyében.
Felipe Massa azt állítja, hogy egy összeesküvés áldozata lett és ezért nem nyerhette meg a világbajnoki címet a 2008-as szezonban.
A brazil közölte, nem hagyja annyiban a dolgot, kártérítést követel.
Fernando Alonso 2008-ban úgy lett első a Szingapúri Nagydíjon, hogy akkori csapattársa, Nelson Piquet Jr. a falnak csapódott másfél körrel a spanyol világbajnok első boxkiállása után. Ekkor beküldték a safety cart, amivel Alonso helyzeti előnybe került a pole pozícióból induló és a versenyt addig vezető Massával és a mögötte haladó Hamiltonnal szemben. Végül a spanyol pilóta megőrizte előnyét, őt intették le elsőnek. Nico Rosberg lett a második, Lewis Hamilton a harmadik, míg Massa csak a 13. helyen jött be végül.
Az igazi botrány bő egy évvel később alakult ki, amikor Nelson Piquet Jr. elismerte, a Renault csapatfőnökei arra utasították, hogy szándékosan okozzon balesetet. Emiatt később a Renault istállót el is tiltották. Massa és jogi képviselői szerint szándékosan figyelmen kívül hagyták Piquet szabálytalanságát és egyszerűen eltussolták volna a történteket.
Az üggyel kapcsolatban Vámosi Péter azt mondta: kezd kabaréba áthajlani a történet, ami egyre nehezebben követhető a közvélemény és a szakértők számára is. „Aki él és mozog, és véletlenül kicsit köze volt a 2008-as esethez, a perelés tárgyát képezi” – tette hozzá. Érintett a Renault csapat akkori főtámogatójától kezdve Flavio Briatore volt csapatfőnökön át egészen a Ferrari istállóig és Lewis Hamiltonig több fontos szereplő. „Nem csoda, ha sokan elveszítik a fonalat az ügyben, meglátjuk, milyen eredmény születik” – fogalmazott.