eur:
411.27
usd:
395.13
bux:
0
2024. december 27. péntek János
Nyitókép: Reigl Judit

Az MNB kortárs művészeti válogatását mutatják be Szöulban

A Frieze Seoul vásár kísérőeseményeként debütál az 1960-as 1970-es évekbeli magyar absztrakt művészet.

Az első Koreában bemutatott magyar absztrakt művészettel foglalkozó nagyszabású kiállítás a Sungkok Művészeti Múzeumban látható augusztus 27. és október 15. között. A Folded-Unfolded. Abstract painting by Hungarian artists in the 1960-1970s (Hajtott-kihajtott, magyar művészek absztrakt művei, 1960-80) című kiállítás tizenöt meghatározó magyar művészt mutat be, akik munkássága a leghangsúlyosabbak között volt a vasfüggönyön túli 60-as, 70-es és 80-as évek absztrakt festészetében és filmművészetében.

A kiállítás célja, hogy fókuszba helyezze a II. világháború utáni magyar művészetet, mely az adott időszak politikája miatt figyelem nélkül maradt. A tárlat az MNB-Ingatlan Kft., a Magyar Nemzeti Bank leányvállalatának folyamatosan bővülő és körültekintően kúrált gyűjteményéből válogat, melynek gondozásáért a bank művészeti divíziója, az MNB Arts & Culture felel.

„A Folded – Unfolded című tárlat elismert, valamint még felfedezésre váró magyar művészek kimagasló munkáit helyezi a középpontba, miközben szélesebb történelmi és politikai kontextust biztosít a műtárgyak értelmezéséhez – nyilatkozta Petrányi Zsolt, a kiállítás társkurátora. – A tárlat egy olyan művészeti tradícióból építkezik, mely nagyon különbözik a koreaitól, mégis a látogatók párhuzamokat találhatnak a helyi absztrakt irányzatokkal.”

„A kiállítás címe Folded – Unfolded az ismeretlen felfedezésére biztat – mondta Sungah Serena Choo a kiállítás másik, koreai társkurátora. – Arra invitáljuk a látogatókat, hogy megismerjék a magyar absztrakt festészet történetének néhány szereplőjét, miközben mélyebben beleláthatnak az absztrakció szerepébe és kilátásaiba a bizonytalanság évtizedei alatt.”

A kiállítás fő művei közt látható három alkotás Hantaï Simontól, aki pliage technikával dolgozott, így a hajtogatott és csomózott vásznai szolgáltak alapul festményei szobrászati mélységéhez.

Fajó János, aki a magyar konstruktivista geometrikus művészet kulcsalakjaként két festménnyel szerepel a tárlaton. Fajó a neoavantgárd Pesti Műhely művészeti csoport egyik alapító tagja volt, akik a művészet demokratizálásának érdekében készítettek szitanyomatokat.

A rangos Kossuth-díjjal jutalmazott művész Ilona Keserü Ilona két festménnyel lesz jelen, melyek felismerhetőek vidám és élénk színhasználatukról.

Maurer Dóra elismertsége avantgárd munkásságának köszönhető, akinek két filmje látható a kiállításon.

Reigl Judit négy festménye kap helyet a tárlaton, az egyik az Unfolding sorozatból, amely a gesztus tér- és időbeli és dimenzióival foglalkozik. A művész számos sikertelen próbálkozás után jutott el a vasfüggönyön túlra, hogy Párizsban telepedjen le.

Teljes művészlista:

  • Fajó János (1937–2018)
  • Ficzek Ferenc (1947-1987)
  • Gáyor Tibor (1929-)
  • Gellér B. István (1946–2018)
  • Hantaï Simon (1922–2008)
  • Hencze Tamás (1938–2018)
  • Keserü Ilona (1933–)
  • Konok Tamás (1930–2020)
  • Korniss Dezső (1908–1985)
  • Lantos Ferenc (1929–2014)
  • Major Kamill (1948–)
  • Maurer Dóra (1937–)
  • Molnár Vera (1924–)
  • Reigl Judit (1923–2020)
  • Szilvitzky Margit (1931-2018)
Címlapról ajánljuk
Cserhalmi György: „Nem vagyok hajlandó rosszul lenni!”

Cserhalmi György: „Nem vagyok hajlandó rosszul lenni!”

A magyar színház- és filmművészet megkerülhetetlen alakja, és bár mostanában csak ritkán tűnik fel a vásznon, de mégis jelen van. Azt mondja, akik kíváncsiak rá, megtalálják, de tanítani nem akar, csak beszélgetni. Cserhalmi György szerint egy időtálló alkotás és a szakmai párbeszéd legfőbb építőköve egyaránt a kölcsönös bizalom. Úgy véli, a színművészeknek a színház az anyukájuk, a film pedig a mostoha papájuk, aki „hol kedves, hol nem”.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×