eur:
413.95
usd:
396.65
bux:
0
2024. december 23. hétfő Viktória
80 éves a világ talán legismertebb hídja, ami ráadásul majdnem darázs lett

80 éves a világ talán legismertebb hídja, ami ráadásul majdnem darázs lett

Nem is a színéről kapta a nevét az "acélhárfa", és másfél millió dollárral olcsóbban épült, mint amennyit szántak rá. Érdekességek és fotók.

Nyolcvan éve, 1937. május 27-én nyitották meg - először a gyalogosok számára - a Golden Gate hidat. Az Egyesült Államok második leghosszabb függőhídja építészeti csoda és turistalátványosság, San Francisco jelképe.

Kompban is világelső volt

A híd a Csendes-óceánt a San Francisco-öböltől elválasztó Golden Gate-szoros két földnyelvét köti össze, a városból ez az egyetlen észak felé kivezető út, egyben a Kaliforniát keresztülszelő sztráda egyik fontos szakasza. A szorosban korábban hajók ingáztak, az 1920-as években már a világ legnagyobb kompvállalata működött itt.

80 éves a világ talán legismertebb hídja, ami ráadásul majdnem darázs lett

A híd építésének ötlete időről időre felmerült, de a gigantikus költségekre és a kivitelezés nehézségeire való tekintettel el is vetették.

A szoros ugyanis több mint két kilométer széles, száz méter mély, tele örvényekkel és áramlatokkal, ráadásul állandóan fúj az erős szél.

A kaliforniai törvényhozás 1923-ban döntött a híd megépítéséről, amit az érintett megyék lakossága 1925-ben fogadott el. A munkálatok felügyeletére társaság alakult, a 35 millió dolláros anyagi fedezet

- ma ez több mint egymilliárd dollárnak felel meg -

előteremtésére 1930 novemberében kötvényeket bocsátottak ki. A nagy gazdasági válság közepén kevés érdeklődő akadt, a papírok csak akkor kezdtek el fogyni, amikor a Bank of America hatmillió dollárért jegyzett belőlük. A legtöbbet helybéliek vásárolták meg, az utolsót 1971-ben fizették vissza.

Elképesztő méretek

A tervezést és kivitelezést egy chicagói mérnök, Joseph Strauss irányította, aki csaknem egy évtizedet áldozott életéből a Golden Gate hídra. A két art deco stílusú torony és a vöröses szín Irving Morrow építész ötlete volt (a haditengerészet azt szerette volna, ha a jobb láthatóság érdekében fekete-sárga színűre festik), a tervezést Charles A. Ellis és Leon Moisseiff végezte.

Az ott élők kezdetben csúnyának találták a terveket, sokan a híd gondolatát is ellenezték,

a komp üzemeltetői üzleti, mások környezetvédelmi vagy esztétikai megfontolásokból.

#latergram

Maykel Loomans (@miekd) által megosztott bejegyzés,

Az építés 1933 januárjában kezdődött, és 1937-ben fejeződött be. Szokatlan módon az építési költségeket nem lépték túl, sőt, másfél millió dollárral kevesebbet költöttek. A munkálatok rendkívül nehéz körülmények között folytak. A készülő építményre különleges biztonsági hálót húztak fel, ami

19 munkás életét mentette meg

(ők alkották később a "Félúton a pokol felé" klubot), 11-en viszont életüket vesztették, amikor a mélybe zuhantak. Közülük 10-en egyszerre haltak meg, amikor egy állvány a hálót áttörve zuhant a vízbe.

  • A Golden Gate híd teljes hossza 2737 méter,
  • a két hídfő közti távolság 1280 méter,
  • szélessége 27 méter,
  • teljes súlya 811 ezer tonna,
  • két tornya 227 méterrel magasodik a vízszint fölé.
  • A szerkezetet tartó két főkábel átmérője csaknem egy méter, hosszuk 2332 méter,
  • a két kábel összesen 129 ezer kilométernyi acélsodronyból állt össze.
  • A híd építéséhez hozzávetőleg 300 ezer köbméter betont és 600 ezer szegecset használtak fel.

80 éves a világ talán legismertebb hídja, ami ráadásul majdnem darázs lett

A Golden Gate megépítésekor és még utána évtizedekig a világ legnagyobb függőhídja volt. A büszke címet 1964-ben vesztette el, és ma csupán a tizedik a "ranglistán".

A felavatásakor "30 millió dolláros acélhárfának" nevezett híd elkészültét egy álló héten át ünnepelték. Először 1937. május 27-én a gyalogosok mehettek végig rajta - állítólag kétszázezren tették meg az utat -, őket a következő nap az autósok követték. F. D. Roosevelt elnök a hídavatásra ugyan nem utazott el, de Washingtonból személyesen tájékoztatta a világot az egyedülálló építmény átadásáról.

Nem a színe volt a névadó

A híd - a közhiedelemmel ellentétben - nevét nem aranyló színéről, hanem a földszorosról kapta, amelyet áthidal. Festeni sem festik minden évben, sőt első nagyobb újrafestésére csak 1965-ben került sor a korrózió veszélye miatt.

80 éves a világ talán legismertebb hídja, ami ráadásul majdnem darázs lett

A folyamatos karbantartásról, festésről mintegy harmincfőnyi munkásbrigád gondoskodik. Az elmúlt évtizedek alatt ötször kellett lezárni a hidat, háromszor heves szélvihar miatt, kétszer pedig politikusok (Roosevelt elnök, illetve Charles de Gaulle francia államfő) látogatása miatt.

Csak a város felé fizetős

A hatsávos hídon a délelőtti órákban négy sávon lehet a városközpont felé, kettőn kifelé közlekedni, a délutáni csúcsforgalomban viszont négy sávon lehet elhagyni a várost, és kettőn lehet befelé haladni.

Így mozgatja egy speciális gép a terelőelemeket:

A világ talán legtöbbet fotózott, legalább harminc klasszikus és számtalan egyéb filmben "szereplő" hídján mindkét oldalon közlekedhetnek gyalogosok, már aki vállalkozik a csaknem három kilométeres sétára. A statisztikák szerint a megnyitás óta kétmilliárd autó ment át a hídon, a tarifa napjainkban hét dollárt kóstál, de csak a városba igyekvőket terheli, 1970-ig a gyalogos átkelésért is fizetni kellett.

Kevesen élik túl

A hídnak szomorú nevezetessége is van: az öngyilkosok kedvenc célpontja. Évente tucatnyian vetik magukat a mélybe, és csak kevesen élik túl a 67 méteres zuhanást. Az öngyilkosságok megakadályozására olyan telefont helyeztek el a hídon, amely rögtön egy lelki segélyszolgálathoz kapcsol, és állandóan rendőrjárőrök figyelik a magányosan, cél nélkül ődöngő gyalogosokat.

Döntés született egy biztonsági korlát felszereléséről és a híd alatt hat méterrel acélháló kifeszítéséről is, felszerelésüket elsősorban az anyagiak hiánya gátolja.

80 éves a világ talán legismertebb hídja, ami ráadásul majdnem darázs lett

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×