A török operaénekes szerint Kusej rendezése "egy nemzet szembeköpése", és "félrevezeti a nézőket a terrorizmus geopolitikai okait illetően".
A vita azután pattant ki, hogy a városi tanács egy tagja közzétett Facebook-oldalán egy fotót, amely az egyik próba alkalmával készült, és ezen az Iszlám Állam harcosainak látszó szereplők láthatók, továbbá fekete zászlók arab felirattal.
A provokatív rendezéseiről ismert Kusej azt állítja, hogy a török tenor nem is tartozik a darab szereplőgárdájához. "Én soha nem találkoztam ezzel a személlyel. Nem vett részt egyetlen próbán sem. Nem volt képes megtanulni az új német szöveget, amelyet írtunk" - mondta a rendező a Corriere della Sera című lapnak, amely úgy tudja, a darabban foglyokat erőszakolnak meg és fejeznek le.
Az osztrák rendező szerint a zenét kapcsolatba kell hozni a mai szituációkkal és érzelmekkel, "Mozart is állandóan változtatott a darabjain". Kusej azt mondta az olasz lapnak, rendezésével azt akarja bemutatni, hogy "mennyire tehetetlenek a civilizált európaiak a fundamentalista fanatizmus brutalitásával szemben".
Kusej úgy véli, a bolognai Teatro Comunale közönsége nyitott lesz az ő koncepciójára.
"Soha nem fogjuk csorbítani a művészi szabadságot" - jelentette ki Virginio Merola bolognai polgármester, aki határozottan az osztrák rendező oldalára állt a vitában. "Egy polgármesternek nincs mondanivalója egy művészi alkotás tartalmát illetően. A téma ezzel le van zárva" - mondta egy hétvégi nyilatkozatában.
A formabontó opera premierjét január 20-án tartják a bolognai városi színházban.
A Mozart-opera bolognai verziója nem azonos azzal a változattal, amelyet Kusej a franciaországi Aix-en-Provence 2015-ös operafesztiválján mutatott be. Akkor a rendező lefejezett foglyok véres cafatokba bugyolált fejének felmutatásával akarta zárni az operát, a fesztivál rendezői azonban úgy döntöttek, hogy egy Mozart-operában nincs helye utalásoknak az iszlamista terrorra.