A három évig tartó felújítás során 10 ezer négyzetméternyi homlokzati felületet tisztítottak meg aprólékos munkával a portól és a koromtól. Mivel a fal minden köve más, nem lehetett "nagyüzemi" módszert alkalmazni, minden elemet külön kellett renoválni. A felújítás alatt állványok fedték be a helyenként 52 méter magas falakat, miközben a látványosság fogadta a turistákat.
A renoválás eredményeként az évente hat és millió látogatót vonzó amfiteátrum visszanyerte eredeti sárgás-fehéres színét, amelyet az építéséhez használt mészkőféle, a travertínó ad neki.
A pénteki szemle során elégedettségét fejezte ki a végzett munkával Diego Della Valle olasz vállalkozó, a Tod's cipőmárka tulajdonosa, aki 25 millió euróval (7,5 milliárd forinttal) finanszírozta az antik műemlék helyreállítását. "Bebizonyítottuk, hogy az állam és a magáncégek kiválóan együtt tudnak működni az ország érdekében" - mondta az üzletember. A támogatásért cserébe a vállalkozó 15 éven át reklámozhatja cégét a Colosseum megújult homlokzatán.
Az olasz kulturális örökség megmentésére szolgáló példaként méltatta a Colosseum magánpénzből történt megújulását Matteo Renzi kormányfő, és hangoztatta, Olaszországban többé nem lehet kifogás a pénzhiány, a műemlékek helyreállításához rendelkezésre állnak a magán és állami források. A kormány 2014 óta adókedvezménnyel ösztönzi a műemlékek helyreállítását, és a program már látványos eredményeket hozott.
A következő - második - lépés az építményt övező rácsok és kapuk átépítése lesz, a tervek között szerepel egy látogatóközpont felállítása az amfiteátrum előtti téren, az aréna alatti termek és folyosók restaurálása, valamint a Colosseum új megvilágítása is.
A kormány 18 millió eurót különített el a renoválás második szakaszára, amelynek keretében helyreállítják az egykori küzdőporondot is oly módon, hogy a jövőben koncerteket és más kulturális rendezvényeket lehessen ott tartani, sőt megszelídített formában feleleveníthessék az egykori gladiátorküzdelmeket, az ókori rómaiak kedvenc szórakozását is.
A teljes helyreállítás 2018-ra készülhet el.
A Colosseum tavaly 6,6 millió látogatóval a világ második leglátogatottabb régészeti helyszíne volt a kínai Nagy Fal után.