Egy előzetes jelentés szerint a hajó „rosszkor volt rossz helyen”, a legénység hiába tett meg minden tőle telhetőt, a Bayesian az időjárásnak nem tudott ellenállni. Az „extrém szél” okozta a Bayesian luxusjacht vesztét – közölte a hvg.hu a BBC jelentése nyomán. A brit média társaság uyganis megkapta az Egyesült Királyság tengeri balesetek kivizsgálására létrehozott szerve (MAIB) előzetes jelentését.
A MAIB vezette nemzetközi vizsgálat arra jutott, hogy a közel 130 kilométer/órás szél „hevesen” csapott le a hajóra, és másodpercek alatt elsüllyesztette. A nyomozók szerint hajnali 4 óra 6 perckor a hajó mindössze 15 másodperc leforgása alatt 90 fokos szögben megdőlt,
ami után a helyzet már menthetetlenné vált.
A nyomozás kiderítette, hogy valójában ennél kevesebb is elég lett volna a katasztrófához: nagyjából 117 kilométer/órás széllökések már képesek lettek volna felborítani a hajót, erről azonban a legénység és a tulajdonos sem tudott – tették hozzá –, mivel ez az információ a fedélzeti kézikönyvben nem szerepelt.
A nyomozás szerint a legénység mindent jól csinált: azonnal becsukták az ablakokat, majd beindították a motort és felhúzták a horgonyt – ami hasonló esetekben az általános eljárás. Mindez azonban időbe telt, egy ekkora hajónál ez normális körülmények között is legalább 5-10 perc. Az időjárási adatok szerint egy órával a katasztrófa előtt 15, fél órával előtte pedig 50 kilométer/órás széllökések voltak a tengeren, alig fél óra állt tehát a legénység rendelkezésére arra, hogy reagáljon az eseményekre.
A vizsgálatot azért az MAIB vezette, mert a Bayesian az Egyesült Királyságban volt regisztrálva. Mindezek azonban csak az előzetes megállapítások, a végleges jelentés közzétételének időpontját még nem határozták meg. Emellett hangsúlyozták, hogy a megállapítások
„korlátozott számú ellenőrzött bizonyítékon” alapulnak, mivel az olasz hatóságok által folytatott büntetőeljárás miatt a roncshoz való hozzáférés korlátozott.
Tavaly augusztusban a brit zászló alatt közlekedő, több mint ötven méter hosszú, Bayesian nevű szuperjacht egy heves viharban elsüllyedt. 22 utast és személyzetet szállított. Porticello kikötőjénél, Palermo közelében horgonyzott, amikor a baleset megtörtént. A fedélzeten volt Mike Lynch brit techvállalkozó, aki négy másik áldozattal együtt megfulladt, 18 éves lánya egy tőlük távolabbi kabinban halt meg. A baleset után néhány órával a hatóságok megtalálták a kanadai–antiguai fedélzeti szakács, Recaldo Thomas holttestét is a roncs közelében.
A baleset meglehetősen furcsa körülményeiről és hátteréről az InfoRádió Aréna című műsorában hallhatnak megdöbbentő rrészleteket: