Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.42
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Az Amerikai Egyesült Államok Légiereje által közreadott kép egy amerikai F-35 Lightning II típusú lopakodó vadászbombázóról, miután feltöltötték üzemanyaggal egy KC–10 Extender repülőgépről Lengyelország légterében 2022. február 24-én. A NATO további harci repülőgépeket és helikoptereket helyezett át Romániába a szövetség keleti szárnyának megerősítése érdekében, válaszképpen az Ukrajnában kezdődött orosz hadműveletre.
Nyitókép: MTI/AP/Az Amerikai Egyesült Államok Légiereje/Senior Airman Joseph Barron

Frankenjet-hadművelet: már repül a két lezuhant gépből összerakott F–35-ös

Az amerkai légierő hadrendbe állított egy olyan F-35-öt, amit két másik, korábban súlyosan megrongálódott repülőgép alkatrészeiből építettek össze.

A használt autót vásárlók talán legnagyobb rémálma, hogy olyan kocsit sóznak rájuk, amit két karambolos járműből hegesztettek össze. Ennek ugyanis az a veszélye, hogy az autó egy újabb karambolban ott fog szétszakadni, ahol összeillesztették. Azt gondolhatnák, hogy a repülőgépeknél ez még hatványozottabban veszélyes, hiszen sokkal nagyobb erők hatnak rájuk, mint az autókra. A valóság azon egészen más.

„Elméletileg minden repülőgépet szét lehet bontani és a részegységeit újra összeépíteni” – mondta a Defence Blognak az F-35-ös harci gépeket gyártó Lockheed Martin egyik mérnöke. Scott Taylort bízta meg a cég azzal, hogy vezesse azt a műszaki csapatot, amely egészen különleges feladatot kapott. Két, korábban súlyosan megrongálódott lopakodó vadászgépből kellett egy harmadikat készíteniük. Erre a példátlan vállalkozásra azért volt szükség,

mert a munkálatot költsége csak töredéke volt egy új gép árának.

„Különleges szerszámokra és eddig még soha nem alkalmazott eljárásokra volt szükségünk a két gép alkatrészeinek összeépítéséhez” – mesélte Taylor. Az F-35-ök egyike, az AF-27-es gyári számú, 2014-ben, gyakorló repüléshez készülve szenvedett súlyos sérüléseket. Felszállás közben eltört egy alkatrész a hajtómű kompresszorában, és a szétrepülő darabok áttörték a gázturbina külső burkolatát, feltépték az egyik üzemanyagtartály falát és szétszakítottak több hidraulikavezetéket.

A szétömlő kerozin és hidraulikafolyadék azonnal lángra lobbant és a tűzben megsemmisült a repülőgép hátsó részének kétharmada. Ennek ellenére mégsem került a roncstelepre, hanem félreállították, hogy kiépíthessék belőle a még használható alkatrészeket. Ez a takarékoskodás még az Egyesült Államokban is érthető, mivel egy-egy F-35 ára akkoriban majdnem 75 millió dollár (kb. 27 milliárd forint) volt.

Pár évvel később, 2020-ban egy másik F-35 járt szerencsétlenül. Az AF-211 gyári számú vadászgépnek leszálláskor nem nyílt ki az orrfutója és a gép végig csúszott a betonon, miközben a törzs első része javíthatatlan sérüléseket szenvedett. Volt tehát egy gép, amelynek épen maradt az orr-része, és egy másik, amelyiknek meg teljesen hibátlan volt a hátulja. Kézenfekvő volt, hogy a két donorból építsenek egy használható harmadikat. A két és fél évig tartó munkálatok 11,7 millió dollárba kerültek ugyan, de még így is sikerült 63 milliót spórolni az amerikai adófizetőknek.

A két donor repülő, az AF-27-es orrának, és az AF-211-es hátsó részének összeillesztése.
A két donorrepülő, az AF-27-es orrának, és az AF-211-es hátsó részének összeillesztése. US Air Force

A több ember testrészeiből összerótt szörnyszülött után Frankenjetnek elnevezett gép berepülése nemrég ért véget. „A repülőt a teljesítményhatárokig nyúztuk, de tökéletesen teljesített. Pont olyan volt, mintha frissen érkezett volna a gyártósorról” – mondta Jeffrey Jensen, a típus vezető mérnöke. Az régi/új F-35-öt már át is repülték az USAF Hill légibázisára, ahol a 338. vadászrepülő ezrednél állították hadrendbe.

Címlapról ajánljuk
Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

46 százalékkal nőtt a közvetlentőke-befektetések állománya 2023-ról 2024-re Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében – erről beszélt Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője az InfoRádióban.
VIDEÓ
Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Néhány esztendeje egy vezető hazai politikus jelentette ki, hogy a vétójog az utolsó védőbástyája az európai sokszínűségnek és szuverenitásnak. Nos, a kormány tagjai – mint a dicső végvári vitézek büszke utódai – az elmúlt időben igencsak sűrűn gyakorolhatták a nemzeti szuverenitás védelmét, mivel jószerint csak azokat az EU-s kezdeményezéseket és indítványokat nem vétóztak meg, amelyek egy csepp áldozatot sem kívántak meg hazánktól. A megvétózott kezdeményezések sorába tartozott az Európai Tanács decemberi ülésének napirendjére tűzött, a Mercosur-országokkal (tagjai Argentína, Brazília, Paraguay és Uruguay, társult tagjai pedig Chile, Kolumbia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname és Bolívia) kötött új védintézkedésekről szóló megállapodás megerősítéséről szóló határozat is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×