Donald Trump Mexikó felé irányuló rendkívüli, 25 százalékos vámfenyegetőzésének hatására az üzletek és a fogyasztók elkezdték felhalmozni a kizárólag Mexikóban gyártható tequilát, miközben a vállalatok elhalasztották korábbi terveiket például a terjeszkedéssel kapcsolatban és erőforrásaikat más területekre csoportosították át - írja az ESM kereskedelmi szakportál cikke nyomán a Portfolio.
Vannak olyan gyártók, vendéglátóhelyek és fogyasztók, akik akár fél évre elegendő készletet is felhalmoztak előre.
Például a 818 Tequila márkát forgalmazó Calabasas Beverage Company vezérigazgatója, Mike Novy szerint a cégnek mintegy 2 millió dollárjába került a készletek előrehozott felhalmozása, és a tárolási költségek további 10 százalékkal növelik a kiadásokat - írja a lap. Emellett a vállalat a tervezett munkaerő-felvételeket és termékbevezetéseket is kénytelen volt elhalasztani.
Az InvestBev alapítója, Brien Rosen szerint a portfóliójukban szereplő tequila-cégek szintén hat hónapnyi készletet halmoztak fel, és konténerenként akár 20 ezer dollárt is fizetnek a tárolásért.
Ezek a plusz költségek még akkor is áremelkedést okoznak, ha végül be sem vezetik az emelt vámokat.
A helyzet különösen érzékenyen érinti az amerikai szeszesital-ipart, a vámfenyegetés hatásai ráadásul olyan időszakban jelentkeznek, amikor a magas kamatok és az infláció már amúgy is nehezítik az ágazat helyzetét - írják. Igaz, egyes nagykereskedők jelentős készletet halmoztak fel, ez pedig várhatóan nem vezet olyan fájdalmas készletleépítési ciklushoz a szakértők szerint, mint amit a közelmúltban a konyak esetén tapasztalhattak a fogyasztók. Mexikóban viszont a márkák képviselői és az iparági szervezetek már új piacok felé tekintenek.