Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 28. vasárnap Kamilla
A road signs indicating from 120 to 130 as the speed limit
Nyitókép: Yauheni Kazlou/Getty Images

A kormányalakítás lelassult Ausztriában, de az autópályán a gázra lépnének

Elemzők szerint a január eleji biztató kezdet után lelassultak az osztrák kormányalakítási tárgyalások, és a sebesség felgyorsítására lenne szükség. Annyi azonban mégis kiszivárgott, hogy legalább az autópályákon gyorsítanának: növelni akarják a megengedett sebeséget. A gázpedált főként a Szabadságpárt (FPÖ) nyomja.

Ausztria autópályáin több mint ötven éve, 1974 májusa óta a 130 km/órás sebességkorlátozás van érvényben, 1974 előtt még korlátozás nélkül lehetett száguldani, ahogy Németország a mai napig is.

Az osztrák sajtó most arról számolt be, hogy a 150 km/őrás maximális sebesség bevezetése fontos téma az FPÖ és az Osztrák Néppárt koalíciós egyeztetésein. A Salzburger Nachrichten értesülése szerint mindenekelőtt a Szabadságpárt kardoskodik az engedélyezett sebesség növelése mellett. Alsó-Ausztria tartomány FPÖ-s helyettes vezetője egyértelműen követelte ezt, elítélve a szerinte sebesség jelentős korlátozásával járó "zöld váltást".

Az újság szerint a jelenlegi 130 kilométeres korlátozás "mindig téma", amikor a radikális jobboldali párt koalíciós partnerként hatalmon van. Ilyen esetekben mindig voltak tesztek, amelyek során az engedélyezett 130 km/órás sebesség növelésének hatásait vizsgálták.

Az ORF szerint a sebességkorlátozás témája eltörpül ugyan a politikai témák mellett, mindazonáltal a kulisszák mögött elsősorban az FPÖ forszírozza. A szakértői reagálások ugyanakkor többnyire negatívak. Az osztrák közlekedési klub (VCÖ) például azzal érvel, hogy a nagyobb sebesség nagyobb üzemanyag-fogyasztást eredményezne, mindez több szén-dioxid-kibocsátással járna. A klub számításai szerint az óránkénti 150 kilométeres sebesség engedélyezése esetén 19 százalékkal több szén-dioxid kerülne ki, mint a 130 km/órás sebesség esetében. A szakértők szerint ezzel párhuzamosan nemcsak a szállópor-szennyezés növekedne mintegy 30 százalékkal, hanem nagyobb lenne a zajterhelés is.

A VCÖ-vel együtt más szervezetek is ellenzik a sebességkorlátozás enyhítését. Az ÖAMTC osztrák autóklub hivatkozott az ezzel kapcsolatos felmérésekre is. Eszerint az osztrákok több mint kétharmada egyetért a jelenleg érvényben lévő maximális sebességhatárral. Csupán egy kisebbség támogatja a nagyobb sebesség engedélyezését.

A közösségi oldalakon ugyanakkor más a helyzet. A sofőrök jelentős hányada előnyösnek tartaná a nagyobb sebesség bevezetését. Elutasítják a közlekedési szakértők azon érvelését, hogy a nagyobb sebesség a vezetést is veszélyesebbé tenné, szerintük ezt az aggodalmat cáfolják a korszerű autók a korábbiaknál lényegesen jobb biztonsági jellemzői.

Mindenesetre a vita még tart, és elemzők szerint koalíciós megállapodás erről a közeli jövőben aligha lehet. A két pártnak mindenekelőtt a kormányalakítási tárgyalások zátonyra futását kellene elkerülniük.

Címlapról ajánljuk
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×