eur:
398.15
usd:
364.89
bux:
0
2025. március 18. kedd Ede, Sándor
Donald Trump amerikai elnök mutatja a kézjegyével ellátott rendeletek egyikét alá a washingtoni Fehér Ház Ovális irodájában 2025. január 30-án, tíz nappal a hivatalba lépése után.
Nyitókép: MTI/EPA/UPI pool/Bonnie Cash

Donald Trump vámháborúja még el sem ért Európába, de a német autógyártók már nagy bajban vannak

Amúgy sincsenek jó helyzetben a leghíresebb német autógyártó cégek, mindenekelőtt a kereslet általános visszaesése, illetve az egyre erősebb kínai vetélytársak miatt. Donald Trump Európát, illetve Németországot fenyegető vámháborúja még inkább erősíti a német aggodalmakat.

Ami az amerikai elnök "vadászmezőit" illeti, Donald Trump első áldozata Kanada, Mexikó és Kína volt. A bejelentett importvámokat azóta Kína kivételéve ugyan átmenetileg, egy hónapra visszavonta, az elnökre nem a meghátrálás jellemző. A bizonytalanság Németországban az ideiglenes fegyverszünet ellenére aligha csökkent. Ebből kiindulva számos elemzés foglalkozik azzal, hogy Trump várható vámtarifái miként sújthatják a német autóipart, amely Németország leginkább nemzetközi iparágának számít.

A Volkswagen leányvállalata, az Audi például 2016 óta gyárt autókat Mexikóban, ahonnan tavaly csaknem 57 ezret szállítottak az Egyesült Államokba. Az Audinak és a Porschénak nincs gyára az Egyesült Államokban, ezért teljes mértekben az importtól függ.

A Német Autóipari Szövetség (VDA) adatai szerint a gyártókon kívül a beszállítók is érintettek lehetnek, Mexikóban ugyanis több mint 330 telephellyel rendelkeznek. 2023-ban a német autóágyárak 716 ezer autót gyártottak Mexikóban, főként az Egyesült Államok piacára, tavaly pedig 336 ezer úgynevezett könnyű járművet, azaz személygépkocsit és haszonjárművet exportáltak onnan az amerikai piacra. Emellett a német autógyártók több mint 900 ezer autót állítanak elő az Egyesült Államokban.

A Handelsblatt a mexikói helyzetre utalva egyenesen azzal vádolja Trumpot, hogy le akarja rombolni az egész üzleti modellt. Hangsúlyozza, hogy Mexikó évek óta a a legfrontosabb befektetési helyszín a német gazdaság számára Latin-Amerikában. Az ezredforduló óta a német cégek több mint 45 milliárd dollárt fektettek be az országban. Az újság ugyancsak az autóipari szövetséget idézte arról, hogy a német vállatoknak várhatóan egyre inkább "helyben" kell kiszolgázniuk értékesítési piacaikat. Ez pedig nem lesz hatás nélkül a németországi munkahelyekre.

A lap által megszólaltatott elektromobilitási szakértő szerint a német autógyártók közül leginkább a Volkswagent érinti Trump háborúja. A BMW-vel és a Mercedesszel szemben a Volkswagen járműveinek nagy részét Európából és Mexikóból importálja az Egyesült Államokba. A elmúlt időszak jelentős kínai eladási veszteségek után immár az amerikai piac sem nyújtja a remélt enyhülést a Volkswagen számára. Noha kisebb mértékben, de

a Volkswagen mellett érintett a BMW és a Mercedes is, amerikai autógyáraik ugyanis az alkatrészeik nagy részét Mexikóból kapják.

Szakértők szerint fennáll ugyanakkor a "másodlagos hatások" veszélye is. Ha ugyanis Kanada, Mexikó és Kína gazdasága meggyengül a magas exportveszteségek miatt, akkor ezekből az országokból is kisebb kereslet várható az európai, illetve a német termékek iránt.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.18. kedd, 18:00
Pletser Tamás
az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×