Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 28. vasárnap Kamilla
Nyitókép: Michael Dunning/Getty Images

Furcsa módszert vezetnének be a gyorshajtók megfékezésére

Egy meg nem nevezett ország olyan berendezéseket akar telepíteni az autókba, amik folyamatosan ellenőrzik a sofőrök magatartását.

Viselkedésfigyelő monitorok hálózatát vetik be a szabálytalankodó sofőrök megszelidítésére. A rendszer nem büntet, hanem valós időben visszajelzi a problémát. A közlekedésbiztonsági szakemberek főként a gyorshajtás, a vezetés közbeni mobiltelefon használat és a követési távolság meg nem adása miatt figyelmeztetnek - olvashatjuk a kozlekedesbiztonsag.kti.hu oldalon.

Ki ne ismerné az út menti mérőtáblákat, amelyek számmal jelenítik meg a közeledő jármű sebességét, és a megengedettnél nagyobb tempó esetén vizuális jelzéssel figyelmeztetik a járművezetőt? Ugyanakkor köztudott, hogy ez nem jár együtt büntetéssel.

A sofőrök különbözőképpen reagálnak a sebességük visszajelzésére.

Első körben mindenképpen okoz némi kényelmetlenséget, hiszen a közúton haladva általában csak a sofőr tudja, pontosan mennyivel is megy, vagyis ez az adat mintegy magánügy – mindaddig persze, amíg egy rendőrségi mérőberendezés fel nem tűnik. Másfelől hamar kialakul a közömbösség, hiszen a mérést nem követi azonnali retorzió.

Érdekes, hogy más a mérőtábla fogadtatása, ha a közelben a járművek áthaladtak egy igazi, kitáblázott, szabad szemmel is jól látható VÉDA-kapun. Az autósok egy része annyira tiszteli a fix traffipaxot, hogy még a megengedett sebességen belül haladva is inkább fékez, ha meglátja.

Az így engedelmességre szorított konvojok aztán tovább haladva a következő útszakaszokon kihelyezett sebességmérő táblákat is óvatosan, mérsékelt sebességgel közelítik meg. Persze ez a szolid tempó nem tart örökké, ugyanazok, akik 50-ről 35-re fékeznek a VÉDA kapu előtt, néhány kilométerrel odébb szinte már-már hosszában hajtanának át a körforgalmon.

A sebesség kontroll odáig hatott – de hatott.

A fenti tapasztalatokból kiindulva az egyik angolszász kormány bejelentette, hogy még ebben az évben bevezeti a viselkedésfigyelő monitorok (Behaviour Awareness Monitor – BAM) tesztüzemét. A kamerákat nem azért telepítik, hogy megbírságolják a sofőröket, hanem hogy digitális visszajelző táblák segítségével valós időben üzeneteket jelenítsenek meg számukra.

Ezek révén szólítják fel őket, hogy hagyják abba a szabálytalan viselkedést, például az okostelefon nyomkodását, kapcsolják be a biztonsági övet vagy hagyjanak nagyobb követési távolságot az előttük haladó jármű után. A rendszer arra is alkalmas, hogy a hatóságok nagyobb területen valós idejű visszajelzéseket kapjanak a kockázatos járművezetői viselkedések számáról, arányáról.

A cél nem a szigorú következmények alkalmazása, hanem a biztonságos vezetési magatartás ösztönzése

azáltal, hogy pozitív üzenetet adnak, amikor a vezetők biztonságosan vezetnek, de figyelmeztetik őket, ha azt észlelik, hogy megszegik a szabályokat.

A közúti tesztekben a technológiát kezdetben kétszer egysávos utakra telepítik, ahol 60 és 80 km/h közötti sebességkorlátozás van érvényben. Az interaktív táblákon testreszabható értesítések jeleníthetők meg, például: lassíts, tarts nagyobb követési távolságot, kapcsold ki a telefont, kösd be a biztonsági övet, és – remélhetően minél gyakrabban – köszönöm, hogy minden szabályt betartottál!

.

Címlapról ajánljuk
Jövőre 77 400 milliárd forint sorsáról döntenek Brüsszelben – mutatjuk, hova ömlenek az uniós pénzek!

Jövőre 77 400 milliárd forint sorsáról döntenek Brüsszelben – mutatjuk, hova ömlenek az uniós pénzek!

Az év végére megszületett a döntés a 2026-os uniós költségvetés végleges formájáról. Miközben az Európai Parlament relatíve nagy sikerként könyvelhette el, hogy a tagállamokat sikerült meggyőznie a források növeléséről, az így allokált mintegy 300 millió euró csak töredéke a 200 milliárd euróhoz (77 400 milliárd forinthoz) közelítő jövő évi keretnek. Ugyan a változtatások jelzésértékűek, fontos szem előtt tartani azt is, hogy az összkép relatíve keveset változott a ciklus 2020-as kezdetén elképzeltekhez képest, így cikkünk most tételesen végigmegy azon, hogy mire költ majd az Európai Unió 2026-ban.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×