Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Az Elba Carola hídjának romja Drezdában 2024. szeptember 11-én, miután az éjjel az építmény egyik fele összedőlt. Senki sem sérült meg. A leomlott hídrészen a villamos-, a kerékpáros- és a gyalogosforgalom haladt.
Nyitókép: MTI/AP/DPA/Robert Michael

Nemcsak a híd omlott össze Drezdában, valami más is

A Carola-híd leomlása a német infrastruktúra szomorú szimbóluma – vélekednek német szakértők, és az összes 1980 előtt épült híd felülvizsgálatát szorgalmazzák. A kormány egyelőre mossa kezeit.

A kelet-németországi Drezdában leomlott az Elbán átívelő Carola-híd egy része szerdára virradóra. A város egyik közlekedési ütőerének számító híd azon része omlott össze, amelyen a villamos-, a kerékpáros- és a gyalogosforgalom halad. A baleset oka egyelőre tisztázatlan. A tűzoltóság szerint fennáll az egész híd összeomlásának veszélye, azért azt lezárták. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a katasztrófa hajnalban történt, így az omlás nem követelt áldozatokat.

A Drezdában történtek után tekintélyes szakértők mielőbbi rendkívüli beruházásokat sürgettek. Az omlás – mint vélekedtek – szinte az utolsó pillanatban jött figyelmeztetés volt. A többi között ezt hangsúlyozta állásfoglalásában a német városok és községek szövetsége, utalva a hidak és általánosságban a meglévő infrastruktúra rossz állapotára. A helyi hatóságok nem rendelkeznek a meglévő infrastruktúra, köztük a hidak szanálásához szükséges pénzzel.

A Carola-híd katasztrófája a szakértők szerint arra figyelmeztetett, hogy sok hasonló építmény hasonlóan rossz állapotban van. A német építőipari szövetség elnöke az ARD közszolgálati médiumnak nyilatkozva hangsúlyozta a beruházások szükségességét

"A Carola-híd omlása a német infrastruktúra szomorú szimbóluma"

– vélekedett az elnök, kiemelve, hogy elengedhetetlen a sürgős cselekvés, ugyanakkor az önkormányzatoknak nincs pénzük a felújításokhoz. Ezt hangsúlyozta az ARD által idézett, a hidak neves szakértőjeként jellemzett bochumi egyetemi professzor, Martin Mertens is. Úgy vélte, hogy szinte valamennyi, 1980 előtt épített híd "problémás betegnek" számít. A szakértő szerint ez vonatkozik a legtöbb, a második világháborút követő építkezési fellendülés legtöbb létesítményére. "Drezda üzenete egyértelmű. Egy percet sem késhetünk" – vélekedett a szakértő, aki szerint a politikának azonnal reagálnia kell.

A szövetségi közlekedési miniszter a Bundestagban kijelentette, hogy 2025-ben több mint kilencmilliárd eurót szánnak az utakkal és a hidakkal kapcsolatos beruházásokra. Volker Wissing szabad demokrata miniszter ugyanakkor azt hangoztatta, hogy a drezdai Carola-híd karbantartása "önkormányzati felelősség", ebből kiindulva a szövetségi költségvetésnek" nincs dolga" azzal.

A helyi hatóságokra hárította a felelősséget azzal a kijelentésével is, hogy a híd példája mutatja, milyen veszélyes lehet, ha az infrastruktúrába nem körültekintően fektetnek be.

Az omlás oka egyelőre nem tisztázott. A rendőrség az első vizsgálatok alapján kizárta, hogy az omlás "külső befolyás" következtében történt. A szakértők első feltételezése szerint a az omlást mindenekelőtt korrózió okozhatta. A Carola-híd egy részét az elmúlt években már felújították, a most összeomlott szakasz felújítását jövőre tervezték.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Az elmúlt néhány év megkérdőjelezhetetlenné tette, hogy az Európai Unió geopolitikai visszaerősödéséhez elengedhetetlenné vált egy új védelmi ipar felhúzása és a versenyképességi szempontok előtérbe helyezése. Ez a két téma több ponton kapcsolódik az uniós stratégiában, de egyik sem megvalósítható az ezekhez szükséges kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés nélkül. Kína az elmúlt évtizedek alatt úgy helyezkedett, hogy ezeknek a kitermelése és feldolgozása is rajta keresztül történjen, így a bármikor újraélesíthető vámháború árnyékában az EU-nak olyan stratégiát kell kidolgoznia, amely rövid távon biztosítja a készleteket, és fokozatosan eléri, hogy egy ország se legyen képes önkényesen zsarolni az EU-t, valamilyen függősége miatt. Az Európai Bizottság ezért olyan tervvel állt elő, amely új beszállítókkal és a beszerzési rendszer kézbevételével kívánja megelőzni a sokszor napi működést is fenyegető készlethiányt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×