Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Nyitókép: Glasshouse Images/Getty Images

Óriásrepülőtér épül Varsó szomszédságában

Felépítenék 2031-re azon nemzetközi óriásrepülőteret Varsó és Lódz város között, amelyet az előző kormány stratégiai beruházásként vett tervbe - jelentette be szerdai sajtóértekezletén Donald Tusk lengyel kormányfő.

Az új repülőtér mellett fejlesztik a már meglévő regionális reptereket, bővítik az autópálya-hálózatot és fejlesztik a vonatközlekedést. Az évi 36 millió utast kiszolgáló repülőtér Európa egyik legkorszerűbb repülőtere lesz - mondta Tusk.

A kormányfő szerdai bejelentését az előző kormány által 2017-ben elindított projekt több hónapos átvizsgálása előzte meg.

Az eredeti tervhez képest a fő különbség az, hogy a jelenlegi stratégia "az egész országot öleli át (.), figyelembe veszi a regionális, vidéki Lengyelországot is" - magyarázta. Hozzátette, hogy a bővülő infrastrukturális összeköttetéseknek köszönhetően Lengyelország rövidesen "egyetlen nagy megapolisszá válik". Egyúttal azzal vádolta meg az előző kormányt, hogy nem kezelte kompetens módon a projektet, amelybe közlése szerint eddig 2,7 milliárd zlotyt (248 milliárd forint) fektettek be.

A miniszterelnök bejelentette:

kormánya támogatni fogja a több lengyelországi nagyvárosban már működő regionális repülőtér fejlesztését is, korszerűsítik elsősorban a varsói Chopin repülőteret és a főváros melletti Modlinban működő, fapados légitársaságok által használt repülőteret.

A terv fontos elemének Tusk a lengyel állami légitársaság fejlesztését nevezte, bejelentése szerint 2032-ig több mint 135 repülőgépre bővítenék a LOT állományát.

A projekt keretében létesítendő, óránkénti 300-320 kilométeres sebességgel közlekedő gyorsvasút összeköti a lengyel fővárost és Lódz városát, Varsóból több nagyvárosba, köztük Poznanba, Wroclawba, Gdanskba, Katowicébe és Krakkóba 100 percen belül lehet majd átutazni - ígérte Tusk.

Bejelentette

az A2-es autópálya kiszélesítését is a Varsó és Lódz közötti szakaszon.

A sajtókonferencián szintén felszólaló Maciej Lasek, a központi repülőtér ügyeiért felelős kormánymegbízott elmondta: a projekt költségeit 2032-ig 131 milliárd zlotyra (12 ezer milliárd forint) becsülik, ebből a repülőtér 42,7 milliárd zlotyt, a Varsót Poznannal és Wroclawval összekötő gyorsvasút pedig mintegy 80 milliárd zlotyt vesz igénybe.

A beruházást kincstári értékpapírok kibocsátásából tervezik fedezni (57 milliárd zloty), de számítanak hitelekre, valamint az európai uniós eszközök felhasználására is - mondta el Lasek. Kisebb, 8 milliárd zlotyt értékű részesedés pedig egy magánberuházóé lenne - tette hozzá.

Az előző kormány tervei szerint az óriásrepülőtér 2028-ra épült volna fel. Mateusz Morawiecki volt kormányfő szerdai sajtóértekezletén kijelentette: az eredeti projektet most úgy módosították, hogy "ne jelentsen fenyegetést a németek és az osztrákok számára". Donald Tusk kormánya 3-4 éves csúszást okozott a terv megvalósításában, ez a konkurenciának kedvez - ítélte meg Morawiecki.

Címlapról ajánljuk
Ilyen volt a világ 2025-ben
Háború, halál, béke

Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.

Inváziós fajok támadása: durva következménye lesz, ha csak akkor cselekszünk, amikor már ég a ház

Amikor egy idegen állat- vagy növényfaj megtelepszik Magyarországon, hajlamosak vagyunk csak ökológiai problémaként gondolni rá, pedig a számlát nem a természet, hanem a gazdaság fizeti. Fertő Imre, a Budapesti Corvinus Egyetem Fenntartható Fejlődés Intézetének professzora az InfoRádióban azt mondta, az igazi veszteség sokszor olyan „láthatatlan” tételekben rejlik, mint a romló vízminőség vagy az eltűnő fajok, ezért fontos a minél gyorsabb cselekvés, továbbá mérsékelni kell az okozott károkat, negatív hatásokat.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×