Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia
Workers attach windscreen glass to a Skoda automobile on the production line at Volkswagen AGs Skoda Auto AS manufacturing plant in Mlada Boleslav, Czech Republic, on Friday, March 27, 2015. The Czech Republic will benefit from adopting the euro and should join the monetary union after the Greek debt crisis calms down, the head of Volkswagen AGs unit, Skoda Auto AS, said. Photographer: Martin Divisek/Bloomberg via Getty Images
Nyitókép: Martin Divisek/Bloomberg/Getty Images

Pánikban a német autógyártók: Európa megint lábon lőheti magát

A Peking által beígért ellenlépés veszélybe sodorhatja a németek legnagyobb piacát, Kínát.

Az Európai Bizottság a hét közepén hozta nyilvánosságra, hogy július elejétől jelentős büntetővámokat vet ki a Kínában gyártott és onnan importált elektromos autókra. Az unió ezzel az amerikai példát követné, az Egyesült Államok ugyanis a közelmúltban 100 százalékra növelte a kínai elektromos autókra kivetett vámot. Peking korábban óva intette Brüsszelt a lépéstől, jelezve, hogy ellenintézkedések lesznek. Szakértők szerint a háború legnagyobb vesztese Németország lehet.

Ami a német gyártók első reagálását illeti, Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója protekcionista intézkedésről beszélt. "A BMW azon a véleményen van, hogy a protekcionista intézkedések nem járulnak hozzá a vállalatok sikeres versenyéhez a nemzetközi piacon" – hangsúlyozta a gyár vezetője.

A Volkswagen közleményében elutasította a tervezet vámokat, hangsúlyozva, hogy azok hosszú távon nem erősítik az európai autóipar versenyképességét.

Több szakértő arra mutatott rá, hogy

a német autógyártók számára nagy a tét.

A Volkswagen a világ egyetlen országában sem ad el annyi elektromos autót, mint Kínában, adatok szerint több mint hámrommilliót évente. A BMW és a Mercedes esetében szintén évente több százezer autóról van szó Kínában. A német autógyártók – mint fogalmaztak – erősen függnek a kínai piactól, számukra ezért az uniós intézkedés katasztrófa, mert a kínai kormány hivatalos közlése szerint ellenintézkedéseket lesznek.

A szakértők szerint

a német autógyártók az esetleges kínai veszteségeket aligha tudnák kompenzálni.

Az aggodalom a tőzsdén is megmutatkozik. A német média szerint a Volkswagen, a BMW, a Mercedes és a Porsche részvényei jelentősen veszítettek a brüsszeli bejelentés hatására.

A Handelsblatt című üzleti napilap ugyancsak hangsúlyozta, hogy a német autógyártók határozottan tiltakoznak a tervezett uniós intézkedés miatt, a tiltakozással ugyanakkor jelzést kívánnak küldeni Pekingnek, mert a kínai "válaszcsapás" a német autógyártóknak óriási károkat okozhat.

Az újság szerint az Európai Bizottság bejelentése szerint akár 38,1 százalékos különleges, úgynevezett kiegyenlítő vámot róhatnak ki a teljesen elektromos import autókra. A tekintélyes üzleti napilap elemzésében úgy vélekedett, hogy a kínai elektromos autókra tervezett uniós büntetővámok politikailag érthetőek ugyan, gazdasági szempontból aligha nevezhetők bölcsnek. Emlékeztetett arra, hogy az eddigi kereskedelmi konfliktus elsősorban Kína és az Egyesült Államok között zajlott, de ennek a konfliktusnak immár Európa is részese lesz.

Az újság utalt arra, hogy kínai importra az elektromos autó típusától és a gyártó együttműködési hajlandóságától függően kivetendő 17-38 százalékos büntetővám európai hadüzenet Pekingnek. A lap szerint mivel az Egyesült Államok szinte önellátó, az intézkedés legnagyobb vesztese Európa lesz. Ugyanakkor

negyvenszázalékos exporthányaddá a kínai ellenintézkedések nyomán Németországnak van a legnagyobb veszítenivalója.

A Die Welt emlékeztetett arra is, hogy Olaf Scholz kancellár a közelmúltban több alkalommal is állást foglalt az esetleges uniós vámok ellen.

Címlapról ajánljuk

Szakértő: fegyveres bandák uralják Líbiát és osztozkodnak a mesés energiavagyonon – de mit csináljon Európa?

Moammer el-Kadhafi uralmának 2011-es megdöntése óta polgárháborúról polgárháborúra bukdácsol az észak-afrikai emirátus, a fel-fellángoló konfliktusokba pedig időnként Európa nagyhatalmai is beleállnak, pedig még az Egyesült Államok is tudja: nem jó itt „megégni”. Marsai Viktor, a Migrációkutató Intézet igazgatója beszélt a helyzetről az InfoRádióban, és arról is, mitől is függ, hogy indulnak-e onnan migránsok Európába vagy sem.
VIDEÓ
Előbukkant a legújabb béketerv, Moszkva Európát sem támadhatná – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Előbukkant a legújabb béketerv, Moszkva Európát sem támadhatná – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök első alkalommal ismertette azt a húszpontos békekeretet, amelyről Ukrajna és az Egyesült Államok tárgyal, és amely az Oroszországgal kötendő megállapodás alapjául szolgálhat. Az elnök mielőbbi tárgyalásokat sürgetett Donald Trumppal ezeknek az ügyeknek a rendezésére - írja a Reuters hírügynökség. Oroszország és Ukrajna átfogó megnemtámadási megállapodást köt, amelynek betartását űralapú, pilóta nélküli megfigyelőrendszer ellenőrzi. Az Egyesült Államok, a NATO és az európai országok a NATO ötödik cikkelyéhez hasonló, kölcsönös védelmi garanciákat vállalnának Ukrajna felé. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×