A Szokó , azaz Sólyom fantázianevű, Intercity szolgáltatás már működik Szabadka és Belgrád között, de a vonalon jelenleg Stadler motorvonatok közlekednek. A kapacitásbővítéshez, illetve ahhoz, hogy legyen jármű a teljes (Budapest-Belgrád) szakaszra új vonatokat is be kellett szereznie a szerb vasúttársaságnak - írta a Totalcar.
Összesen öt Sólyom motorvonatot rendelt szerb vasúttársaság tavaly októberben, az 54 millió eurós (nagyjából 21 milliárd forintos) megrendelést Goran Vesić, a Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium minisztere írta alá akkor Pekingben. Az első vonat május elején érkezett Belgrádba, majd azt újabb kettő követte nemrég, zek közül mutattak az egyiket mutatták be most.
CRRC #Changchun Railway Vehicles Company's high-speed electrical multiple unit (EMU), tailored for the Hungary Serbia Railway, recently made its debut at the Zemon Depot in Belgrade, Serbia, marking the first time China's high-speed EMU has entered Europe. pic.twitter.com/0vJv0r99uZ
— 张宽城 (@zhangkuancheng) June 12, 2024
A négy kocsiból álló motorvonat 104 méter hosszú, 242 üléssel, amiből 45 első osztályú. A vonaton vannak kerékpárszállítására alkalmas, illetve alacsonypadlós szekciók is. Az új CRRC szerelvények 200 kilométerórás sebességgel közlekednek majd a szerb főváros és Szabadka között. Amikor pedig átadják a forgalomnak a Budapest-Szabadka szakaszt is - a tervek szerint 2025 végén -, akkor ezek motorvonatok a magyar fővárosba is eljuthatnak, ha addig meg tudják szerezni a magyar hatósági engedélyeket.
A portál megjegyzi, hogy ez utóbbi kihívás lehet, ugyanis Magyarországon - az uniós tagság miatt - szigorúbbak a szabályok a vasúti járművekre, mint déli szomszédunknál. Illetve sok tanulsággal szolgálhat, hogy korábban Csehországban a kínai járművek nem kapták meg a hatósági engedélyeket és végül a két érdeklődő vasúttársaság is visszalépett a vásárlási szándékától.